כזכור, בשבת שעברה ש"ק פר' "שמות" נכתבו במאמר המערכת של עלון "מעייני הישועה" הדברים הבאים:
רבני קריירה
נכון יש גם כאלה. פקידים. שלא רוצים להפריע. שמסבירים ש'זו לא בדיוק ההלכה' וגם שזה 'רק פן אחד' וגם ש'יש עוד הרבה רבנים שלא חושבים כך' ושבקיצור הפוליטקלי קורקט הוא לחם חוקם. ספק אם בזמנו הם הזדהו עם הקריאה הלא אסטטית: 'מי לה' אליי". ספק אם לקחו חלק בהסטוריית מאבקי התרבות שלנו. ספק אם יקחו אי פעם.
מעניין אם את ריכוז העמלקים במחנות ההשמדה הם ישאירו לאחרים או אולי יכריעו שמחיית עמלק כבר לא רלוונטית. ימים יגידו.
השבת, כפי שכבר העירו חלק מהמגיבים לפוסט הקודם בנושא, פורסמה בעלון "מעייני הישועה" הודעת "הבהרה והתנצלות":
בעקבות פניית רבים ודברים שנאמרו בפורומים שונים, ביחס למאמר המערכת שפורסם בגיליון פרשת "שמות", הרינו מתנצלים בפני מי שנפגע מהדברים וכן מבהירים כי אין ולא הייתה חלילה, כל כוונה לפגוע באדם ספיציפי וודאי שלא הייתה כל כוונה לפגוע בתלמידי חכמים או ברב מסוים. תנועת מעייני הישועה ואנשיה פעלו ופועלים להגדלת אמונת-חכמים וכבוד הרבנות והרבנים בדורנו בכל כוחם. כך היה בעבר, כך גם בהווה וכך יהיה גם בעתיד. ומתוך כך תוקף הדברים שנכתבו הוא בבחינת כמיהה למנהיגות רבנית שתוביל אותנו ואת כולו לחוף מבטחים.
האמת, שה"התנצלות" הזאת היא יותר ממה שצפיתי. כפי שכתבתי בפעם הקודמת, המאמר הראשון מעיד על טיפשות ובורות יותר מכל דבר אחר. היכולת להתנצל ולהודות ברבים על טעות היא כח שניתן לאנשים רמי מעלה, ואני לא מתפלא שהוא לא ניתן לאנשים שכתבו את מאמר המערכת של שבוע שעבר.
שם השולח: חמר גמל תאריך: 01/01/11, 20:38:48
השבמחקהפגיעה ברבנים מהצד השני היא רק אחת מבעיות מאמר המערכת. הם לא חזרו בהם מתוכן הדברים, שבעייתי הרבה יותר.
שם השולח: Baruch Alster תאריך: 01/01/11, 21:04:47
ייתכן שההתנצלות על הפגיעה ברבנים נובעת מכך שאחד הנפגעים הוא הרב אריאל, אחד הכותבים הבכירים באותו עלון.
שם השולח: שמעון פוגל תאריך: 02/01/11, 10:48:32
מדהימה החוצפה שבכינוי הטקסט הזה התנצלות. חוצפה כלפי המבוקרים שמשמע שאינם ראויים לכבוד של רבנים, וחוצפה כלפי הקוראים שאמורים לבלוע את הלוקש.
שם השולח: אליהו ע. תאריך: 02/01/11, 10:58:15
הכותרת של הבלוג היא "רכזים למחנות השמדה - הבהרה והתנצלות".
אני קורא את ההתנצלות ואינני מוצא בה אף מילה על מחנות ההשמדה. להפך, במאמר המקורי נחשדו רבני הקריריה בכך שישאירו לאחרים את המשימה הקדושה של ריכוז העמלקים. לפי ההבהרה והתנצלות אין בכלל רבני קריירה. מסקנה, איש אינו חשוד בכך שישתמט ממלאת הקודש.
האם גם אתה "רב צעיר" תטול בכך חלק?
שם השולח: נ. כהן תאריך: 02/01/11, 13:39:54
השבמחקבאמת צריך גדלות בתורה כדי לדעת להתנצל ככה. אבל את הגדלות אפשר גם לראות מזה שהם עומדים מאחרי הדברים של השמדת עמלק בלי למצמץ ולקיים את לא תגורו. כי המצוה של מחיית עמלק היא מצווה ברורה מדאוריתא. אז נכון שהפרטים לא ברורים אבל בשביל זה יש לנו את מורי הדור שינחו אותנו. זה בדיוק המצב עם בנית בית המקדש שאנחנו מתכוננים לו ומכינים את מה שצריך גם כן בהנחיית מורי הדור. ומצוות השמדת עמלק אפילו קודמת לבנית בית המקדש. וההשואה ל*צונזר*ם היא סתם בורות והשוואת הטומאה והקלקול לקדושה ולתיקון. כי מה ש*צונזר*ם עשו היה מצד הטומאה והשמדת עמלק היא דבר ה' והיא גם כן התיקון למה שעשו ה*צונזר*ם.
שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 02/01/11, 19:33:48
המערכת משום מה צנזרה באופן אוטומטי את המילה "נ א צ י" מתוך תגובתו של נ. כהן, אני אתלונן על כך.
שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 02/01/11, 19:38:59
נ.,
האם אתה מכיר את הסיפור על הרבי מצאנז שזמזם לעצמו "אשר בחר בנו מכל העמים" בעודו עובד עבודות כפייה בגטו ורשה, ופנה אליו יהודי אחר ואמר לו "מה אתה אומר, אשר בחר בנו - תראה מה הביא לך הבחירה הזו!". ענה לו הרבי "אני מודה לקב"ה על כך שאני לא הם!".
אשמח לשמוע את הפשט שלך בסיפור הזה. האם לדעתך הרבי מצאנז היה גלותי? אולי הוא לא הכיר את מצוות מחיית עמלק?
שם השולח: נ. כהן תאריך: 02/01/11, 21:29:37
את השאלה הזאת אפשר להפנות למורי הדור שבמעייני הישועה שתומכים בהשמדת העמלקים. אבל בכל מקרה אין מקשים מאגדה להלכה. אתה מקשה מהרבי מצאנז על הלכה דאורייתא ועל הרמב"ם? ומה את ה עושה עם הפסוק "אשרי שיאחז ונפץ את עלליך על הסלע"? אני גם לא רואה קושי במה שאמר הרבי. ברור שהרבי התכוון שלמרות מה שעושים ליהודים כוחות הטומאה ולמרות מה שהיהודים סובלים הוא לא היה רוצה להתחלף אתם ולהיות גוי. צדיק ורע לו לא רוצה להיות רשע וטוב לו.
שם השולח: צביקה תאריך: 04/01/11, 10:23:43
רב צעיר,
תפסיק להסתובב מסביב לסוגיה ולהתיפיף - תגיד דברים ברורים.
אתה מתנגד למצות מחיית עמלק?
קשה לך איתה?
אתה לא אוהב אותה?
בעיה שלך!
יש לך מקור כלשהו שתומך בך? (חוץ מסיפורי מעשיות) שמענו היכן שהוא שמצות מחיית עמלק עתידה להתבטל??
שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 04/01/11, 11:28:47
השבמחקצביקה,
אני מוכן לאתגר שהצבת ובעז"ה אכתוב פוסט על עמלק. אולי סביב פרשת שבוע הבאה וסיפור מלחמת עמלק.
בכל מקרה, אינני יודע מה זה קשור לעניין. אתה יכול לדמיין את מחיית עמלק בכל אופן שאתה רוצה, טענתי היא שאם השמדת אנשים, ויהיו אנשים אלו מי שיהיו, זה ערך נעלה בעיניך, אתה כנראה אדם אכזרי וביססתי את דברי על דברי האור החיים הק'.
שם השולח: עמחי תאריך: 04/01/11, 13:08:28
צביקה הוא ההוכחה לכמה המצב קשה. כותב מאמר המערכת מפנטז על הקמת מחנות השמדה ועוד מסיק מסקנות מהחלומות הרטובים שלו למצב העכשווי במדינה. לשאול המלך נאמר 'אל תהי צדיק הרבה', לצביקה נאמר 'אל תהי רשע הרבה'.
שם השולח: צביקה תאריך: 04/01/11, 13:34:01
עמיחי,
לאחר שקבלתי ממך את תואר ה'רשע', אני חפץ לדעת האם גם משה רבנו, יהושע, הרמב"ם (ועוד כמה ביניהם ואחריהם...) גם רשעים בעיניך?
אם כן, אני רגוע...
אם לא, אשמח לשמוע הסבר אינטלגנטי, מעבר להטלת חרופים וגידופים. (אנא, התייחס לשש הנקודות שהעליתי בתגובתי הקודמת)
בברכה,
צביקה
שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 04/01/11, 20:36:07
צביקה,
אבילות יום ראשון היא מצווה דאורייתא שאין יותר מוסרית ממנה. עם זאת, מי שתאב לשמור את מצוות אבילות יום ראשון, הוא אדם שקשה לומר עליו שהוא מוסרי.
חוץ מזה, אני מפנה אותך למאמרו היסודי של הרב ליכטנשטיין על נקודה שאתה רואה כפשוטה אך לאמיתה אינה כזאת כלל: http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/deot/lichtenshten-4.htm
שם השולח: עמחי תאריך: 04/01/11, 22:39:40
השבמחקנמחקה לי תגובה ארוכה,אקצר נמרצות.א.לא ניתן להסיק מסקנות ערכיות ממצוות מחיית עמלק לשאלות ערכיות אחרות.לא מצינו זאת בשום מקור וזה נגד הנחיות מוסריות מפורשות (עיין למשל ר"מ סוף עבדים וכן הל' מלכים).מעייני הישועה הסיקו ממצווה זו שכל פעולה שהיא פחות אלימה ממחיית עמלק היא מוסרית והכרעה ערכית אחרת סותרת את המצווה.לפי זה אפשר להתחיל להשמיד את הערבים או כל עם אחר.
ב.מי שמייחל ועורג לרכז את עמלק במחנות השמדה,לא עושה זאת מתוך שאיפה לקיום מצוות,אלא מתוך אכזריות מטורפת הטבועה בו.בית דין שהרג צם אותו היום (נדמה לי ר"מ סנה' י"ג). (קצצתי הרבה מקווה שעדיין)
נ.ב. צביקה, לא מצאתי בדבריי יותר חריפות מדבריך.
שם השולח: אליהו ע. תאריך: 04/01/11, 23:08:07
צריך לומר שהלך רוחו של צביקה מקבל גיבוי ותמיכה ממי שנ. כהן קורא "מורי הדור".
שם השולח: יצחק תאריך: 06/01/11, 21:13:25
יש פה גם שאלות הלכתיות שמורי הדור יצטרכו לדון בהם, ומן הסתם חלק מהמגיבים פה ישמחו לפרסם עליהן מאמר תורני. האם השמדת עמלק צריכה להיעשות בחרב דווקא? כי אז מחנות ההשמדה יהיו הרבה פחות יעילים. אם אפשר להשמיד את עמלק גם בגז, או אולי באמצעים ביולוגיים ("ושלחתי את הצרעה"?), יהיה אפשר - ב"ה - לייעל בהרבה את המלאכה הקדושה של ריכוז העמלקים והשמדתם. אולי נרכז אותם באושוויץ דווקא, כדי להעלות ניצוצות של קדושה גם משם, בבחינת "כי ממנו ניקח לעבוד את ה' אלוקינו".
שם השולח: חיים תאריך: 08/01/11, 20:28:29
השבמחקבני, נחשפתי רק כעת למשפט המחץ של ריכוז העמלקים במחנות השמדה... תגיד מה שתגיד - הם יודעים לנסח טענה משכנעת!
שם השולח: יניב תאריך: 16/01/11, 20:36:16
הצרה הגדולה באמת היא שכדי להית רב אין שם צרך לעבור שום מבחן בסיסי שמסנן את חסרי האיי-קיו, הבלתי בגירים בנפשם שאר רעת חולות.
כך הופכים אלה לעיתים לרבני קהילות ומטיפים משנה חסרת בינה ובגרות לקהלם, התמים או המתבגר, וכולנו יוצאים נפסדים.
שם השולח: צביקה תאריך: 17/01/11, 13:45:22
שלו'
כתבתי תגובה ארוכה ומנומקת, אך לצערי היא נמחקה לי.
תכננתי לחכות למאמרו של בעל האתר על מחיית עמלק בפרשת בשלח, אך מכיון שהוא בושש, אגיב כאן.
א.
נקודת המוצא של דברי היא אמונה בתורת ישראל.
אני סבור שלאמונה זו שותפים עלון 'מעייני הישועה' ומו"ר 'רב צעיר'.
רשאי אדם לכפור בתורה, לסבור שהיא לא רלוטית, לא מתאימה, ועוד כהנה וכהנה טענות - שיבושם לו!
* ההודעה נערכה על ידי המנהל.
ב.
לאחר קבלת האקסיומה של תקפות התורה, יש לשאול מספר שאלות:
1. האם התורה מצווה למחות את עמלק?
2. איך מקיימים את המצווה הזו היום?
3. מה זה אומר על המאמר ב'מעייני הישועה'?
ג.
1. האם התורה מצווה למחות את עמלק?
כן. (נראה לי מיותר להביא ערימת מקורות...)
ד.
2. איך מקיימים את המצווה הזו היום?
בעיה טכנית - אנו לא יודעים מיהו עמלק.
ברגע שנדע מיהו עמלק (למשל, על פי נביא), פשוט שעם ישראל יקיים את המצווה.
3. מה זה אומר על המאמר ב'מעייני הישועה'?
ניתן להתווכח על הניסוח, ועל נחיצות הדיון בעניין; אך אינני מבין איך אדם ירא שמים יכול לתקוף אותם על כך שהם חפצים למחות את זכר עמלק מתחת השמים.
* ההודעה נערכה על ידי המנהל.
שם השולח: צביקה תאריך: 17/01/11, 13:47:23
ה.
פלא בעיני ש Benny אמר שאני 'כנראה אדם אכזרי'. ועמחי קורא לי 'רשע'.
לא גדפתי אף אדם, וגם אינני מתעתד לעשות זאת.
שאלה פשוטה לי -
האם גם משה רבינו, יהושע, שאול, דוד, הרמב"ם (ועוד כמה באמצע...) הם 'כנראה אכזריים' ואולי אף 'רשעים'?
אם הם שותפי - אני רגוע ...
* ההודעה נערכה על ידי המנהל.
שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 17/01/11, 16:49:53
צביקה,
לא שכחתי אותך, פשוט עוד לא מצאתי את הזמן לזה. בעז"ה בקרוב - אולי עוד הערב.