מוקדש לכבוד חברותא ותיק, ר' איל לוגסי, החתן הדגול והת', אשר בשעטו"מ יגיע השבוע לפרק "האיש מקדש"...
בפרשת כי תצא נאמר (דברים פרק כד פסוק ה):
כִּי יִקַּח אִישׁ אִשָּׁה חֲדָשָׁה לֹא יֵצֵא בַּצָּבָא וְלֹא יַעֲבֹר עָלָיו לְכָל דָּבָר נָקִי יִהְיֶה לְבֵיתוֹ שָׁנָה אֶחָת וְשִׂמַּח אֶת אִשְׁתּוֹ אֲשֶׁר לָקָח:
דייק רש"ז אוירבך:
לא כתוב: לֹא יֵצֵא בַּצָּבָא וְלֹא יַעֲבֹר עָלָיו לְכָל דָּבָר נָקִי יִהְיֶה לְבֵיתוֹ וְשִׂמַּח אֶת אִשְׁתּוֹ אֲשֶׁר לָקָח שָׁנָה אֶחָת, אלא את תיאור הזמן שָׁנָה אֶחָת כתבה התורה בכוונה לאחר המצוה של נָקִי יִהְיֶה לְבֵיתוֹ ולפני המצוה של וְשִׂמַּח אֶת אִשְׁתּוֹ כדי ללמדנו שרק נָקִי יִהְיֶה לְבֵיתוֹ מוגבל לשנה הראשונה, ואילו וְשִׂמַּח אֶת אִשְׁתּוֹ היא חיוב לכל החיים!
דיוק דומה מדייק בעל אור החיים מפרשת ציצית, שהתורה רומזת לנו בסדר המילים, שמצות לבן תהיה מקויימת ע"י עם ישראל בכל הדורות, אך את מצות התכלת לא יזכו לקיים בכל הדורות:
במדבר פרק טו פסוק לח
דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם וְעָשׂוּ לָהֶם צִיצִת עַל כַּנְפֵי בִגְדֵיהֶם לְדֹרֹתָם וְנָתְנוּ עַל צִיצִת הַכָּנָף פְּתִיל תְּכֵלֶת:
לא כתוב:
וְעָשׂוּ לָהֶם צִיצִת עַל כַּנְפֵי בִגְדֵיהֶם וְנָתְנוּ עַל צִיצִת הַכָּנָף פְּתִיל תְּכֵלֶת לְדֹרֹתָם
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
אשמח לקבל תגובות לדברים המתפרסמים בבלוג "רב צעיר".
נא להקפיד להגיב לגופם של דברים ולא לגופם של כותבים!
בבקשה לא להגיב כ"אנונימי" - בחרו בשם כלשהוא והגיבו איתו.