יום שני, 7 בפברואר 2011

דברים המתחדשים בכל יום

לא הרבה, אבל כמה דברים שהצטברו על שולחני לאחרונה:
- ידידי הרב חיימי נבון נזעק גם הוא על מאמר המערכת הידוע לשמצה של "מעייני הישועה" וגרר דיון על פסיקת הלכה ומוסר. משתתפים: הרב חיימי, הרב ברוך אפרתי שמשיב, הרב אמנון בזק שמשיב לרב אפרתי והרב אפרתי שמקנח.
אני סבור שהשקפתו של הרב אפרתי בנושא זה אינו סדור דיו והוא לא מצליח להתרומם. למאמרו החשוב של הרב אהרן ליכנטשטיין בנושא מוסר ותורה - ראו כאן.
[עדכון ליום שלישי: הדיון נמשך עם מאמר מהרב איתיאל אורון, אני אתן לכם לנחש מאיזה בית מדרש הוא מגיע...]

- עוד מבית המדרש של ישיבת "הר עציון". בישיבה התקיימה ערב השקה לספר "תפלה כמפגש" - האזינו לדברי הרב יעקב מדן (בערך מדקה 55). ולאוהבי שיעורי הרב מדן - הנה עוד אחד (למה ישיבת "הר עציון" מסכימה להכנסת פרסומות באמצע השיעור? למה?).

- נקנח עם שני סרטים דוקומנטריים - על נשות הרעלה והשאל, על "הציונים הקיצוניים".

3 תגובות:

  1. שם השולח: יצחקי (האתר שלי) תאריך: 07/02/11, 21:24:03


    דיון באמת מרתק. תודה
    האמת שהעמדה של הרב אפרתי נראית לי בנויה לא רע בכלל, ודי השתכנעתי. לראשי הישיבה שם בגוש יש הרבה עבודה ככה נראה..






    שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 08/02/11, 05:50:06


    יצחקי,
    אם הינך מסכים עם הרב אפרתי, אולי תוכל להסביר לי את עמדתו. האם הוא מסכים לדברים שנכתבו במאמר המערכת של "מעייני הישועה" או לא?






    שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 08/02/11, 05:51:30


    מצד אחד הוא כותב שהוא מסכים עם הביקורת של ר' חיימי, ומצד שני הוא כותב:
    "שאנו נהרוג כל אחד ואחת בעמלק, מצאנו ועד ילדיו, גבריו על נשיו, אם כך תורנו תורה שבעל פה. כך ציוותה תורה, כך נעשה, וגם נאמר לפני כן 'לשם ייחוד' בכוונה גדולה והמוסר שלנו יתיישר לפי המוסר האלוקי שהתגלה בפסיקה. אלא מאי, יתכן שלא כך תפסוק התורה לכשנדע מיהם העמלקים? ניחא."
    האם זה לא אותו "ימים יגידו" שכתב עורך "מעייני הישועה"?





    שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 08/02/11, 05:52:59


    בנוסף, אשמח לתשובתך לאחד השאלות שכתב שם אחד הטוקבקים:
    "האם מותר לומר "אני לא אעמוד על הראש למשך שבוע", או שעלי רק לומר (עם הניגון הנכון): "אני אעמוד על הראש למשך שבוע אם כך יכריעו חכמי התורה שבעל פה, אלא שייתכן ולא כך יפסקו חכמי התורה"? "

    דבר אחרון, להבנתי דבריהם של הרב בזק ור' חיימי טועמים לדברים שכתב הרב ליכטנשטיין במאמרו המפורסם, כך שלא הייתי אומר שיש לראשי הישיבה הרבה עבודה.





    שם השולח: מישקה תאריך: 08/02/11, 06:06:02


    האם הדברים שהוא כותב לא מבוססים היטב על המקראות בספר שמואל ועל דברי חז"ל בקשר לשאול? אלא מאי - שזה שייך למציאות ספציפית ביותר, של רוע מוחלט המתגלם בדמותו של עמלק, מציאות שללא ספק לא שייכת בימינו (אולי מלבד לשיטת הרב סולובייצ'יק), ולמעשה כבר לאחר ימי שאול עצמו (מצאת את גד ונתן מוכיחים את דוד ושלמה על אזלת ידם, כמו שהוכיח שמואל את שאול?). זאת לעומת העורך של מעייני הישועה [בטעות פרוידאנית כתבתי מבלי משום 'מעייני השואה'. אבל אני מאמין שהעורך יוצא דופן] שמשתמש בטרמינולוגיה של *צונזר*ם

    השבמחק
  2. שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 08/02/11, 20:35:17


    מישקה,
    לא הבנתי את תגובתך.

    אלחנן,
    התורה גם לא אמרה שום דבר על מחנות ריכוז או השמדה לעמלקים. מהיכי תיתי שיהיה דבר כזה? ואם אתה חושב שיכול להיות שחכמים יחדשו מציאות כזאת בעתיד, למה שלא יחדשו שכחלק ממצוות ישיבה בסוכה יש לעמוד על הראש? אמורים להיות דברים שברור שהתורה לעולם לא תצווה עליהם. מחנות השמדה זה אחד מהדברים הללו.





    שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 08/02/11, 20:37:19


    איך אף אחד לא תיקן אותי בשם הספר? - "תפלה כמפגש" כמובן.






    שם השולח: אלחנן תאריך: 09/02/11, 17:14:22


    בני,
    הרב אפרתי גינה במפורש, לפחות פעמיים, את השימוש במושג של מחנות השמדה.
    מה שהוא לא גינה זהו הרג של עמלקים כולל נשים וטף. וזו עובדה שהתורה ציוותה על כך בפירוש.
    ההבדל בין השניים נעוץ ב'ניגון' שהוא כתב עליו אחר כך: אינו דומה מילוי צו ה' מתוך 'יישור' המוסר האנושי (לשיטתו כמובן), להתבהמות וחיפוש פורקן ליצרים אכזריים.
    זו עמדה עקבית. אפשר (וצריך) לבקר אותה על מה שיש בה, לא על מה שאין בה.





    שם השולח: ירון תאריך: 11/02/11, 01:01:02


    אני מעדיף להגיב על אחד הסרטים: נשות הרעלה והשאל.

    אין ספק שהכתבה מצליחה כמובן להציג את הברור מאליו בכל הנוגע להקצנת תפיסת הצניעות. ממש רעה חולה הרחוקה מיהדות נורמלית.

    מעבר לכך, וזה העיקר מבחינתי, לבושתי רק לראשונה עלתה לעיני הדילמה האם אין אונאה וגניבת דעת בהתחפשות ובתחקיר הדורש פעולה כ"סוכן סמוי" בכדי להביא את הסיפור מבפנים.
    למעשה, רק בזכות היות הכתבת כזו המגדירה עצמה דתיה עלתה בראשי המחשבה שיש בתחקירים ובחשיפות מעין אלה בעיה.

    אשמח לשמוע דעתכם.





    שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 12/02/11, 18:20:58


    ירון,
    זה בהחלט נושא חשוב שאתה מעלה - איך היתה מתפקדת תקשורת במדינה יהודית?
    אין לי על זה משנה סדורה, רק מחשבות שונות.
    אשמח אם קוראים אחרים יתייחסו לשאלה הזו.

    השבמחק
  3. שם השולח: משה תאריך: 06/07/11, 17:45:53


    הכי נהניתי מהמאמר של הרב איתיאל אורון. מתייחס לכל הנקודות העקרוניות, עוקץ במידה, ומעורר למחשבה.

    השבמחק

אשמח לקבל תגובות לדברים המתפרסמים בבלוג "רב צעיר".
נא להקפיד להגיב לגופם של דברים ולא לגופם של כותבים!

בבקשה לא להגיב כ"אנונימי" - בחרו בשם כלשהוא והגיבו איתו.