יום חמישי, 30 בספטמבר 2010

מה ברא ה' ביום השמיני?

או: מדוע שבת זה רק יום אחד?

האם הקב"ה "עבד" ביום השמיני? ואם לא, מדוע השבת נגמרת במוצאי היום השביעי ולא נמשכת עוד?

התשובה הנכונה, להבנתי, היא שאין זה משנה משום שאין יום שמיני. כל סיפור הבריאה והפועל היוצא ממנו לעניין השביתה בשבת יוצאים מנקודת הנחה שיש רק שבעה ימים בשבוע. במילים אחרות, תיאורטית היה הקב"ה יכול להנחיל לעם ישראל שיש רק ששה ימים בשבוע ואז סיפור הבריאה היה מסתיים ב"ויהי ערב ויהי בקר יום הששי" ולא היה קיים יום מנוחה בעולם. זה שהקב"ה החליט להנחיל לבניו שיש שבעה ימים בשבוע - הוא זה שאפשר את קיומו של יום מנוחה בשבוע. ואם היו שמונה ימים בשבוע - כנראה שבאמת היה שבת יומיים.

עוד נקודה למחשבה בעניין קרוב: איננו יודעים שום דבר על מעשיו של אדם הראשון באותה שבת בראשית - האם הוא שבת ממלאכה באותה שבת? עפ"י מסורת חז"ל כל סיפור גן-עדן התרחש באותו יום ששי בו נברא האדם ועוד לפני שבת הוא גורש מגן עדן, אחרי שהוא ידע את אשתו וחווה נפקדה בקין והבל. למעשה, הדבר היחיד שאנחנו יודעים על מה שעשה אדם אחרי גרושו מגן עדן זה הפסוק:
וידע אדם עוד את אשתו ותלד בן ותקרא את שמו שת

תגובה 1:

  1. שם השולח: מיקי (האתר שלי) תאריך: 30/09/10, 22:43:26
    קראתי פעם אצל הרב אורי שרקי שבעצם היום השמיני הוא מאז ועד היום...

    שם השולח: המממ.... תאריך: 01/10/10, 08:17:51
    עיין בכרך הראשון של ספרו של הרב מניטו "סוד העברי", שעוסק בדיוק במקודות האלה.

    שם השולח: ירון תאריך: 03/10/10, 10:13:38
    למיטב ידיעתי, הרב שרקי סבור שאנו נמצאים ביום השביעי, שכן היום האחרון לגביו נאמר שהסתיים הינו היום השישי "ויהי ערב ויהי בוקר יום השישי" ... .
    ממילא, כעת אנו ביום השביעי אשר עם סיומה של ההיסטוריה האנושית בצורתה הנוכחית "יכתב" בתנ"ך "ויהי ערב ויהי בוקר יום שביעי" ונעבור ליום השמיני שהוא מהותית יום שונה בבריאה של העולם ועליו נאמר שהוא יום שכולו טוב.

    שם השולח: אלעד תאריך: 03/10/10, 11:46:55
    זה גם קשור לפרושו של הרמב"ן לכך שכל יום בבריאת העולם מסמל תקופה בהסטוריה של עם ישראל שהיום השביעי בו הוא יום הגאולה

    שם השולח: חגי תאריך: 03/10/10, 12:33:36
    בבראשית רבה סוף פרשה י"א מובא שהאדם היה אמור להבראות ביום השביעי והקב"ה הקדים לברואתו ביום השישי כדי לנוח בשבת, ולכן כתוב "אשר ברא אלוקים לעשות" - שחישב לעשות ולא עשה (רשי מזכיר את הסוף של המדרש)
    יוצא לפי המדרש שגם אם ה' לא היה רוצה שיהיה יום מנוחה עדיין היו 7 ימי בריאה !

    שם השולח: חגי תאריך: 03/10/10, 12:37:13
    ולפי הגמרא (ע"ז ח' א') אדם הראשון הקריב בשבת קרבן שור (חד קרן)

    השבמחק

אשמח לקבל תגובות לדברים המתפרסמים בבלוג "רב צעיר".
נא להקפיד להגיב לגופם של דברים ולא לגופם של כותבים!

בבקשה לא להגיב כ"אנונימי" - בחרו בשם כלשהוא והגיבו איתו.