יום ראשון, 4 באוגוסט 2013

גלאים בשבת - דעת הג"ר אשר וייס

לפני זמן מה כתבנו על דעת הרב ואזנר בעניין תאורה הנדלקת ע"י גלאים, ללא שהמהלך ברחוב מעוניין או מתכוין להדלקה. כמו כן, הזכרנו לאחרונה את דעת הרב אשר וייס בשו"ת שלו, מנחת אשר, האוסר מהתורה (!) הדלקה של לד או הפעלה של כל מנגנון חשמלי. הרב וייס חידש חידוש, שלא נאמר מאז התחילו הדיונים ההלכתיים בדבר השימוש בחשמל בשבת, שיש בהדלקת המכשיר או הלד משום מלאכת מכה בפטיש.
בתשובה אחרת באותו השו"ת, בסימן לב, דן הרב וייס במה שהוא מכנה "סגירת מעגלים אלקטרוניים זעירים".
הנה הסיכום הקצר מראש הסימן:


הסימן עוסק בכל מיני מכשירים שדרך פעולתם היא שע"י קולטים הם מזהים טמפרטורה, מיקום וכד' וכך מפעילים ומכבים מערכות זעירות. לדוגמא: צמיד אלקטרוני משדר את מיקום העונד, באופן ששינוי המקום גורם לצמיד לבצע פעולת שידור, או גלאי המזהה את מצב האדם הנמצא בחדר ויודע לפי כל מיני פרמטרים האם להזרים עוד חמצן לחדר.
והנה עיקר הדברים מהסימן עצמו:
מסקנתו היא שאין זה משנה איך נסתכל על הפעולה החשמלית, כל עוד הפעולה החשמלית מתבצעת ללא כוונתו וידיעתו של המפעיל אין זה מלאכה. עד כאן זה אולי נשמע דומה לסברתו של הרב ואזנר. אך הרב וייס מסייג מאד את הדברים. הוא קובע שזה לא מלאכה רק בתנאי נוסף, שלא מורגשת הפעולה החשמלית. והרב וייס לא הסתפק בכך, אלא הוסיף הסתייגות נוספת שדבריו נאמרים לכתחילה רק במקרה של חולה. וגם היתר מצומצם זה תלוי בהסכמת "גדולי ההוראה עיני העדה".

לפי דברי הרב וייס, נראה שלכתחילה יש להמנע מללכת לכל מקום בו יש מצלמה המצלמת את העוברים ושבים. כך גם, לשיטתו שהדלקת נורת לד הוא איסור תורה, יהיה אסור להכנס לבית או לחדר בו לא כיבו לפני שבת את גלאי האזעקה.

בעז"ה בהמשך נראה גם את שיטת הרב רבינוביץ' ב"שיח נחום" בשאלת הגלאים.

11 תגובות:

  1. אני מזדהה עם הנטיה לראות בהפעלה מכוונת מלאכה, גם אם מעורב איזשהו חיישן, ובלבד שההפעלה נעשתה כדרכה.
    הפעלה באמצעות אלגוריתם של זיהוי תמונה (כגון בקינקט) היא הסוגיה שמעבר לפינה - האם נוכל להתייחס לאלגוריתם כאל גרמא?

    השבמחק
  2. אגב, עד כמה שאני יודע, הרב רא"ם הכהן קובע שעקרונית בהדלקת נורות LED אין שום בעייה אפילו מדרבנן.

    השבמחק
  3. כיום אנחנו מצולמים כמעט 24 שעות על ידי לוינים , מצלמות אבטחה ברחובות וכו.
    מה נעשה לשיטתו? נשב בבית כל השבת?

    השבמחק
  4. שאול,
    זו אכן הבעיה בשיטתו, להבנתי.

    השבמחק
  5. מתוך האזנה לשיעוריו של הרב וייס נראה כי המסלולים המפורסמים לחיוב לא תופסים במעגלים אלקטרוניים.
    למרות זאת, כאשר יש הפעלה מודעת ומכוונת, יש חיוב מדין "מלאכת מחשבת".

    השבמחק
  6. אסף,
    לא הבנתי מה שכתבת. מה זה "המסלולים המפורסמים לחיוב"?

    השבמחק
  7. אם הפעלה חשמלית היא חיוב מצד "מכה בפטיש", איך אפשר לחייב על שינוי זרם (כמו במצלמות)?
    מכה בפטיש היא מטבעה מלאכה "חד פעמית". אפשר לטעון שמי שפותח מעגל חשמלי הוא "סותר" ומי שסוגר אותו הוא "בונה"; אפשר גם לטעון שמי שפותח מעגל חשמלי "הורס" ומי שסוגר אותה "מכה בפטיש"; אבל אם מכשיר כבר פועל, ורק הזרם שבו משתנה, איך זה יכול להיות "מכה בפטיש"?

    השבמחק
  8. שני מאמרים בעניין מאתר מכון צומת:
    http://www.zomet.org.il/?CategoryID=198&ArticleID=397

    http://www.zomet.org.il/?CategoryID=198&ArticleID=590

    השבמחק
  9. נורת לד אסורה בהדלקה בשבת כמו כל נורה

    השבמחק
  10. אפשר להדליק נורת לד לפני כניסת השבת

    השבמחק

אשמח לקבל תגובות לדברים המתפרסמים בבלוג "רב צעיר".
נא להקפיד להגיב לגופם של דברים ולא לגופם של כותבים!

בבקשה לא להגיב כ"אנונימי" - בחרו בשם כלשהוא והגיבו איתו.