יום רביעי, 15 במאי 2013

שמח ואמור האח, בהחיותך האח, והנותר באח יהושלך על אורים

מנהג הספרדים לקרוא בחג השבועות את האזהרות של רבי שלמה אבן גבירול. האזהרות הינן שירים ארוכים המכילים את כל תרי"ג המצוות בחרוזים.

השנה בעת אמירת האזהרות קלטה עיני את המשפט הבא:
שמח ואמור האח,
בהחיותך האח,
והנותר באח
יהושלך על אורים
לקח לי זמן להבין על איזה מצווה מדובר כאן.

לאחר מעט מחשבה הבנתי את הרישא של המשפט:
שמח ואמור האח - תהיה שמח [בקיימך את מצוות...]
בהחיותך האח - "וחי אחיך עמך"

את הסיפא לא הצלחתי להבין. הלילה בחיפושי ברשת הגעתי למקור הזה (קישור1, קישור2) שמבאר כך:
שיעורו והנותר יהושלך על אורים באח
כלומר, מדובר כאן על איסור נותר, עליו כותב המשורר שיש להשליך את הנותר אל האש באח. 

נמצא ש"האח", "האח" ו"באח" משמשים לשלושה מובנים שונים:
האח - לשון שמחה
האח - בן משפחתך / בן עמך
באח - מקום השריפה


תגובה 1:

  1. חשבתי שזה על בנט
    דווקא עצות טובות בשבילו:
    שמחה
    טיפול באח (תמ"ת)
    ולהשליך לאח (את הרפש שהצטבר בשלטון)

    השבמחק

אשמח לקבל תגובות לדברים המתפרסמים בבלוג "רב צעיר".
נא להקפיד להגיב לגופם של דברים ולא לגופם של כותבים!

בבקשה לא להגיב כ"אנונימי" - בחרו בשם כלשהוא והגיבו איתו.