לפני שבוע התפרסם כאן באתר כיפה וגם באתרים אחרים, טור אודות כנס משותף של רבני צהר עם רבנים מחו"ל. המושב שפרטים אודותיו הגיעו לתקשורת, עסק בפתיחת עמודי פייסבוק לרבנים. עפ"י המתואר בתקשורת, רבנים מארצות הברית הביעו את דעתם בדבר החשיבות בפתיחת עמודי פייסבוק כאלה, בסייגים מסוימים, ואילו עמיתיהם הישראליים עדיין בוחנים את העניין בעין חשדנית.
אין זה סוד שבשיח החינוכי/רבני הקיים בארץ, פייסבוק בפרט והרשתות החברתיות בכלל נחשבות לסמל הרוע בעולם (ראו כאן וכאן). לי לא לגמרי ברור מדוע. זה נכון שבקרב בני נוער ישנן תופעות שליליות של התמכרות לפייסבוק, ותופעות שלcyber-bullying נפוצות בפייסבוק, אך תופעות של התמכרות ישנן לעוד הרבה דברים באינטרנט (כמו גם התמכרות לאינטרנט עצמו). תופעת הbullying הינה תופעה נפוצה בעיקר בקרב בני נוער, והתקווה היא כי הם יצאו ממנה עם התבגרותם. פייסבוק גם יוצר בעיות חברתיות אחרות, בכל מה שקשור למעבר בין חיים וירטואליים לחיים האמיתיים, אך שוב זו תופעה שהיא קשורה בכלל לאינטרנט ולא מיוחדת רק לפייסבוק.
מאידך, ברור לכל מי שרק עוקב אחרי החדשות בעולם בשנה האחרונה, שמי שלא נמצא בפייסבוק פשוט לא מחובר לחיים המודרניים. כל "מהפכות הפייסבוק" אירעו בגלל שאנשים נמצאים ומחוברים לשם. מי שבוחר לא לקחת חלק בפייסבוק, בוחר במידה מסויימת לפרוש מן הציבור.
בואו נפרוט לפרוטות מה רב יכול לעשות בעזרת פייסבוק:
- כל רב שובר את הראש כיצד לפרסם את הפעילויות המתקיימות בבית הכנסת שלו: שיעורים סדירים, שיעורים מיוחדים, זמני תפילה וכד'. התקציב לפרסום בבתי כנסת בארץ הוא בדרך כלל דל מאד, ומנגד הרב שואף להגיע לכמה שיותר אנשים. פייסבוק מאפשר פרסום חינם לכל פעילות של בית הכנסת.
- שנים שהציבור הדתי-לאומי שואף להגיע לציבור המסורתי והחילוני. לפני כמה שנים התחילו ארגונים שונים להקים דוכנים מחוץ לקניונים ומקומות הומי אדם. הדוכנים הללו הם בדרך כלל הצלחה גדולה. בפייסבוק אפשר להקים דוכן וירטואלי. יש הרבה אנשים המחפשים להכניס רוחניות בחייהם, והם עושים את זה גם בפייסבוק. אם יהיו שם רבנים שיתנו להם מענה, הם יתחברו אליהם, אם לא, הם ימצאו אחרים שייתנו להם סוג של מענה.
- מחנכים וראשי ישיבות מקדישים הרבה מאד משאבים לשמירה על קשר עם בוגריהם. הקשר בין בוגר המוסד לבין מחנכיו בעבר מועיל לשני הצדדים. יש סיכוי טוב שבוגר של מוסד יתרום למוסד בו התחנך לכשיעמוד על רגליו מבחינה כלכלית. המחנך מצדו מעוניין שבחור הישיבה שסיים את שנות לימודיו בישיבה ימשיך להיות "בחור ישיבה". האם קיימת דרך יותר פשוטה לשמירה על קשר ועדכון מאשר פייסבוק?
- "רכילות" קהילתית. כל רב צריך להיות מעודכן בנעשה בתוך קהילתו. חבר/ת קהילה היה מאושפז בבית חולים, חבר אחר נמצא בחו"ל לתקופה ממושכת לצרכי עבודה. אלו דברים הקורים לעתים קרובות ויש להם השפעה על תפקודה של הקהילה. זה לא הגיוני שהרב יהיה האחרון שיהיה מעודכן בכל הפרטים הללו. כיום, אדם חושב שבזה שהוא כתב בסטטוס שלו בפייסבוק "נפלתי ואני עכשיו מרותק למיטה", אז כל מי שחשוב לו כבר יידע מה מצבו. אם הרב לא נמצא שם, הוא עלול לחשוב שאותו אחד נמצא בחופשת אוגוסט בחו"ל בשעה שהוא מחכה שחבריו יבואו לבקר אותו. עם זאת, בודאי שבסעיף הזה צריך להזכיר גם את הצד השלילי של החיבור בפייסבוק. זה ברור וידוע שהרב לא מעוניין להיות מעודכן בכל סטטוס שפלוני או פלונית החברים בקהילתו רושמים, ובודאי שהוא לא מעוניין לראות את כל התמונות של כל החופשות של חברי קהילתו. כדי להיות מחובר, אך לא מחובר מדי, עליו למצוא את שביל הזהב.
אחרי שמנינו את הסיבות החשובות והטובות שעבורן כדאי לרב להיות מחובר לפייסבוק, צריך להיות כנים ולהכיר בכך שהסיבה העיקרית, לטעמי, לא להיות מחובר לפייסבוק זה שזה יכול לגזול הרבה מאד זמן. כבר כיום שמאגרי המידע העצומים והמידע האקטואלי הוא כל כך נגיש, הזמן שכל אחד מבזבז על האינטרנט בצריכת וחיפוש מידע הוא עצום. להוסיף לזה עוד עידכון סטטוסים בפייסבוק, זה יכול להיות כבר הרבה מעבר ליכולת. אם התחלנו את העיסוק בנושא זה מתוך דבריהם של רבני קהילות בחו"ל, אז סביר להניח שהם המחזיקים במשרות רבניות כמשרה מלאה יותר קל להתעסק וללמוד כיצד למנף את השימוש בפייסבוק לתועלתם. בארץ, שהדבר האחרון שיש לרב זה זמן פנוי, ייקח עוד זמן עד שכולנו נגיע לפייסבוק.
שם השולח: יוקי מאיר תאריך: 05/08/11, 15:26:32
השבמחקהסיבה העיקרית שאני לא אוהב פייסבוק, ועדיין אין לי, היא התפיסה העומדת בבסיסו - אני צריך לדווח בכל שניה על כל מה שעשיתי, חשבתי הרגשתי וכדו'.
זו כנראה הסיבה שפייסבוק ממכר. אתה לא יכול להרשות לעצמך לפספס את מה שקורה כאן ועכשיו. בעוד כמה דקות, זה כבר לא יהיה רלוונטי.
כדי לשמור על קשר, יש מייל.
שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 06/08/11, 18:46:41
הרב יוקי,
אהבתי את המילה "ועדיין" שבדבריך.