tag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post9059765742437431503..comments2024-01-23T11:44:07.598+02:00Comments on רב צעיר Rav Tzair: מעמדן של הלכות צניעותRavTzairhttp://www.blogger.com/profile/14572067561982046375noreply@blogger.comBlogger10125tag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-58747275404382499542014-02-25T05:16:03.594+02:002014-02-25T05:16:03.594+02:00תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/15672219546243450904noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-27915736515516329942014-02-09T11:48:45.959+02:002014-02-09T11:48:45.959+02:00הערה לסוף הדברים (קול באשה דרך רדיו):
ראו את המקור...הערה לסוף הדברים (קול באשה דרך רדיו):<br />ראו את המקור הנ"ל, http://www.halachayomit.co.il/Print.asp?HalachaID=706 שמראה שאם לוקחים את עקרון דברי חז"ל 'עד הסוף' שקול הוא מה שנשמע באזנים מגלי קול שיוצרו ע"י פה של מישהו אחר כשבתווך יש רק אויר, אז מעיקר הדין יש להקל בגלי קול אלקטרוניים כאשר מדובר על קול אשה ולהחמיר בשמיעת מגילה. <br />שאר הסברות הקשורות להרהור סיבתן הן מתוכן או תלויות באדם עצמו. אפריםnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-48293068523055877732014-02-04T07:17:41.284+02:002014-02-04T07:17:41.284+02:00כנראה שקיצרתי במקום שהיה ראוי להאריך.
יש הגיון גם ...כנראה שקיצרתי במקום שהיה ראוי להאריך.<br />יש הגיון גם בעמדה הנגדית. כאמור, דברי יוצאים מנקודת הנחה שצניעות זה ההפך ממשיכת תשומת לב.<br />אם כל הנשים, או רובן הגדול, מתלבשות באופן מסוים קצת קשה לומר שכולן מושכות תשומת לב. <br />בניסוח קצת אחר, האם אשה הגרה בשבט אפריקאי מחויבת לאותו סטנדרט לבוש שמקובל כאן בארץ. אני חושב שיש הגיון רב לומר שלא, אלא הסטנדרט ייקבע עפ"י מנהג המקום, מה נחשב ללבוש מקובל ומה נחשב ללבוש שהוא פרוץ יותר מהמקובל. <br />רבים יגידו שיש כשל נוסף בדעה שהציג אברהם והוא שנשים רבות אינן מתלבשות בכוונה להיראות מושכת, אלא באופן שנוח לה (עפ"י מזג האויר וכד'). <br />לכן אני חושב שלכל הפחות השאלה צריכה להישאל. RavTzairhttps://www.blogger.com/profile/14572067561982046375noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-46602671415937095502014-02-03T23:16:25.678+02:002014-02-03T23:16:25.678+02:00מה הכוונה "האם מוכרחים לומר כך?"
מי מכרי...מה הכוונה "האם מוכרחים לומר כך?"<br />מי מכריח את מי?<br />אם זו דעה ש"יש בה הגיון רב", ואינך מציג היגיון נגדי - אז ניאלץ להישאר עם הדעה ההגיונית. לא?<br />תוההnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-53439667894883753192014-02-03T18:38:44.844+02:002014-02-03T18:38:44.844+02:00אברהם,
זה ללא ספק הדעה המקובלת ויש בה הגיון רב.
ה...אברהם,<br />זה ללא ספק הדעה המקובלת ויש בה הגיון רב. <br />האם מוכרחים לומר כך? אני לא בטוח. RavTzairhttps://www.blogger.com/profile/14572067561982046375noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-53353340462658436172014-02-03T18:06:28.660+02:002014-02-03T18:06:28.660+02:00רק הערה:
לדעתי בהחלט ניתן לומר ש95% (או אולי קצת פ...רק הערה:<br />לדעתי בהחלט ניתן לומר ש95% (או אולי קצת פחות) מהנשים המסתובבות ברחוב אינן לבושות בצניעות. בתרבות השלטת בישראל מקובל לצערנו שאשה צריכה להיראות מושכת ואטרקטיבית, כלומר בהגדרה- לא צנועה. גם אם כך מקובל להתלבש, זה לא אומר שזה צנוע ולא מושך תשומת לב; כל המטרה היא למשוך תשומת לב.אברהםnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-8614104056012069952014-02-03T17:39:35.441+02:002014-02-03T17:39:35.441+02:00לזה אני מסכיםלזה אני מסכיםRavTzairhttps://www.blogger.com/profile/14572067561982046375noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-44238082341628828022014-02-03T17:28:53.837+02:002014-02-03T17:28:53.837+02:00ראה. 'קדושים תהיו', 'והצנע לכת', &...ראה. 'קדושים תהיו', 'והצנע לכת', 'והיה מחנך קדוש', כמו גם 'ונשמרתם מאד לנפשותיכם' או 'והלכת בדרכיו' ועוד רבים כאלו, הם עקרונות סל שניתן לגזור מהם תלי תלים של 'הלכות' לגבי כל אספקט של התנהלות היחיד והציבור. <br /><br />שימוש בעקרונות האלו והצבתם על מישור שווה עם בישול בשבת וארבע פרשיות בתפילין, יביאו להתפוצצות השיח ההלכתי שיהפוך להיות רלוונטי כביכול לכל אספקט של החיים [לאכול צ'יפס זה עבירה על ונשמרתם?], להחלטות שרירותיות של רבנים על בסיס האג'נדה שמתחשק להם לדחוף באותו רגע, למחלוקות מן הקצה אל הקצה (מכיוון שאין שום בסיס אמיתי לדיון) ולהמצאת יהדות חדשה שהמשותף שיהיה לה עם הפרקטיקה המקובלת מאבותינו הוא אפסי. <br /><br />יש אנשים שניחא להם עם הכיוון הזה, אני אינני אחד מהם. לכן כשאני מדבר על הלכה הכוונה היא לדברים שאפשר להשוות אותם להלכות שבת או טרפות: טענות מבוססות היטב בספרות ההלכתית, שהלומד הסביר לא יראה אותן כ"תלויות בהקשר תרבותי" אלא כהלכות ותו לא. נדבnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-92073222780981648852014-02-03T16:50:59.375+02:002014-02-03T16:50:59.375+02:00אינני טוען שאפשר להסיק באיזה שהוא אופן את "הל...אינני טוען שאפשר להסיק באיזה שהוא אופן את "הלכות צניעות" מהפסוק "והצנע לכת". מנגד, צריך להסביר על איזה צניעות דברו חז"ל במקומות בהם הם כן התייחסו לצניעות, כדי להוכיח שמה שהיום נקרא צניעות איננו זה שאליו התייחסו חז"ל. <br />כותרת מאמרך הוא "היש בסיס הלכתי לקוד לבוש לנשים?". תשובתי היא: כן. הבסיס ההלכתי הוא גדר ערווה. אני חושב שזה פשט הפסוק "ולא יראה בך ערוות דבר" - זהו התנאי ל"והיה מחניך קדוש". <br />עם זאת, אני חושב שהגדר של "ערווה" איננו חד משמעי, והינו תלוי תרבות וסביבה. <br />ואתה כנראה צודק ש"חיוב הצניעות" איננו מצווה מעשית כמו שמירת כשרות, אלא חלק מ"קדושים תהיו" (שגם זהו מצווה מהתורה, כידוע). RavTzairhttps://www.blogger.com/profile/14572067561982046375noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-57141269800676582332014-02-03T12:26:25.368+02:002014-02-03T12:26:25.368+02:00לגבי הגמרא בברכות:
ראשית, מאמרי דן בחיוב האשה לכ...לגבי הגמרא בברכות: <br /><br />ראשית, מאמרי דן בחיוב האשה לכסות חלקים מגופה ולא באיסור הסתכלות (למרות שנדרשתי קצת גם לזה, אבל בדרך אגב). <br /><br />שנית, אני מוכן להודות שבחלק מן המקרים האיסור לקריאת שמע נובע מבעית הרהור ולא מבזיון, ועדיין אני טוען שאין בכך ראיה לחיוב כיסוי. ראה הסעיף האחרון בתשובתי לרב אריאל לגבי גברים הישנים בצוותא, שם מפורש ענין זה שחשש הרהור לא גורר איסור על עצם המעשה הגורם אותו. <br /><br />לגבי 'והצנע לכת', אני חושב שזה רק שיתוף השם. נכון שהמלה צניעות נזכרה ביחס להופעתה של אשה, אבל היא נזכרה גם בהקשרים רבים אחרים. רש"י במכות כ"ד מפרש ש"והצנע לכת" זו הוצאת המת והכנסת כלה, ונדמה לי שראיתי מפרשים (אולי אני מטעה את עצמי וזהו מה שאני חשבתי) שהכוונה באמת לנטיה של אנשים להפריז בדיבורם ובמעשיהם בנסיבות האלו (משהו שדומה קצת לדברים שכתבה הרבנית טיקוצ'ינסקי). מכל מקום לעשות מדברי אגדה כלליים כאלו הלכה ספציפית נראה לי מופרז טובא. נדב שנרבnoreply@blogger.com