tag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post7059786821715199568..comments2024-01-23T11:44:07.598+02:00Comments on רב צעיר Rav Tzair: חכמה בגויים תאמין - שאיבת ערכים חיצוניים לעולם התורהRavTzairhttp://www.blogger.com/profile/14572067561982046375noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-86014310903718017052018-09-17T00:20:32.738+03:002018-09-17T00:20:32.738+03:00כבר אמר הרמב'ם בסוף הלכות קידוש החודש---אל תתפ... כבר אמר הרמב'ם בסוף הלכות קידוש החודש---אל תתפלא שענין המולד וחישוביו שהוא הבסיס לכל החגים נלקח מחכמת הגויים--כי כל דבר שמתישב עם השכל האנושי וניתן לבדיקה אין בעיה לקבלו. וסרצוג משהnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-44187277389778950632018-08-07T17:24:14.185+03:002018-08-07T17:24:14.185+03:00אני חושב שיש פער בין 'מוסר טבעי' ובין תפיס...אני חושב שיש פער בין 'מוסר טבעי' ובין תפיסות מוסריות שקיימות בעולם. <br /><br />אם ניקח נושא אקטואלי - היחס ללהט"בים. יתכן שהמוסר הטבעי אומר שלא לפגוע בהם, לא להעליב אותם וכדו', אבל מה מעבר לזה? לגבי זה, בוודאי שאי אפשר להביא ראיה מדברי הרב.<br /><br />נקודה נוספת שצריך לציין ביחס לגישה הראשונה - גישה שמבררת רק 'מה מותר ומה אסור' מבחינה הלכתית היא במהותה גישה במגננה. בעצם הכל צריך להיות כפי תפיסות החול, אלא שמה נעשה והתורה אסרה. טוביה בר אילןhttps://www.blogger.com/profile/02136107155053658775noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-26128863627201738652018-08-07T12:22:39.411+03:002018-08-07T12:22:39.411+03:00השאלה על שילוב ערכים חיצוניים בתפיסת העולם של תלמי...השאלה על שילוב ערכים חיצוניים בתפיסת העולם של תלמידי חכמים נוגעת בשאלה יסודית יותר: האם התורה מתווה קו דרך ברור שיש ללכת בו, או שהתורה מציבה מסגרת שבתוכה ישנו מקום למגוון רחב של דעות חוליות, ובלבד שלא יחרגו מתחום המסגרת, כלומר שלא יסתרו ערך תורני מפורש.<br /><br />מי שמחזיק בשיטה הראשונה יחשוש מאוד משילוב כל ערך חיצוני בתפישת העולם, שמא ערך חיצוני יבוא על חשבון ערך תורני, ובכלל עשוי לאחוז בגישה שכל הערכים צריכים להלמד מהתורה, וערך חיצוני - מסוכן מאוד מחשש סביר שהוא סותר ערך בתורה (אחרת, אותו ערך היה צריך להיות מפורש בתורה, אם אינו מופיע - כנראה שאינו ערך תורני).<br /><br />מי שמחזיק בשיטה השניה לא יחשוש כלל להיות מושפע מערכים חיצוניים, מאחר וכל זמן שאין סתירה ברורה ביניהם לבין ערכים תורניים, כנראה שהם נמצאים בגבולות המסגרת התורניים, ואין כלום בכך שאינם מפורשים בתורה.<br /><br />על פי היחס למוסר הטבעי באורות התורה, הרב קוק אחז כנראה בשיטה השניה של 'מסגרת', מאחר והוא מדבר על כך שהתורה צריכה להיות נר לרגליו של אדם שלא יטעה, אבל ככלל אבל ללכת על פי המוסר הטבעי שלו, משמע שרואה בתורה מסגרת, ולא קו ברור ומצומצם (בכלל, שאלת היחס למוסר הטבעי היא מבדק טוב כדי לזהות באיזה שיטה אוחז הדובר, אם דוחה אותה, כנראה שדוגל בשיטת ה'קו' ולפיה הכל צריך להיות מפורש במקורות התורניים, ומה שלא מפורש - הוא מחוץ לתורה).<br /><br />(הערה: השיטות לא הוצגו באופן נייטרלי כאן, מאחר ויש לי העדפה ברורה לשניה)נתנאלnoreply@blogger.com