tag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post5699935059296261452..comments2024-01-23T11:44:07.598+02:00Comments on רב צעיר Rav Tzair: על הוראת מחשבת ישראל בתיכון דתיRavTzairhttp://www.blogger.com/profile/14572067561982046375noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-54041732075062075482012-10-31T12:53:57.251+02:002012-10-31T12:53:57.251+02:00רוב התכנים הנלמדים במחשבת אכן ארכאיים, אבל גם ללמו...רוב התכנים הנלמדים במחשבת אכן ארכאיים, אבל גם ללמוד את שייקספיר - להבדיל - זה ארכאי (והנה ב- YNET כרגע מתקפה קלה עד מתונה על כך שלא לומדים ספרות אלא מחשבת ישראל...).<br />כל השאלה היא אכן מהי המטרה - אם רוצים לספק כלים לנער אינטליגנט להתמודד עם מה שקורה סביבו, זה בהחלט לא מתחיל אפילו להספיק.<br />אם המטרה היא להכיר את כתביהם ודיעותיהם של גדולי ישראל - זה מצויין.אברם העבריhttp://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%A9%D7%AA%D7%9E%D7%A9:%D7%90%D7%91%D7%A8%D7%9D_%D7%94%D7%A2%D7%91%D7%A8%D7%99noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-21570413690295201382012-10-28T13:16:54.016+02:002012-10-28T13:16:54.016+02:00לא ברור לי מדוע נושא החינוך הוא הקריטי כאן "ה...לא ברור לי מדוע נושא החינוך הוא הקריטי כאן "הסיכוי שתלמיד דתי במאה העשרים ואחת יוכל לאמץ באופן מלא את השקפת עולמו של הרמב"ם, לדוגמא, הוא בלתי אפשרי". וכי לאדם בוגר זה כן אפשרי?<br />גם לגבי התובנות לגבי מחשבת ישראל, ובעיקר הראשונה, האם ההבדל בין הגישות השונות לא ברור לכל אדם שמשקיע זמן בלימוד הנושא? (אפילו בהיסטוריה בסיסית, האם אדם שמודע לויכוחים הבלתי פוסקים בין חסידים למתנגדים במאות האחרונות לא יודע שיש מחלוקות מחשבתיות ביהדות?)<br /><br />אמנם זה אורתוגונלי לנושא הפוסט, אבל בעקבות קריאתו, גיגלתי את שם הכותב "ירמי סטביצקי" והגעתי למאמר שלו בנושא צניעות שהתפרסם ב"מקור ראשון". אמנם קטונתי מלהציע נושאים לפוסטים, אבל אודה שהיה מעניין אותי לקרוא דעתך עליו...<br />נדמה שבשניהם הוא מגיע מנקודת ההנחה שלצעיר הדתי בדורנו יש קושי להתמודד עם טקסטים / הלכות, והצורך לבנות משהו שאיתו "הוא יכול לחיות".עnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-45485516558906486072012-10-28T11:18:28.346+02:002012-10-28T11:18:28.346+02:00זה לא קשור להוראה בתיכון דתי
גם בישיבה תיכונית, גם...זה לא קשור להוראה בתיכון דתי<br />גם בישיבה תיכונית, גם בישיבה גבוהה, קשה לי להאמין שהדרך ללימוד אמונה היא ביסוס כל האמונה על הוגה אחד ולמצוא אצלו 'השקפת עולם שלמה'. (שלא לדבר על כך, שמלכתחילה אין מחשבה לבסס אמונה על הרמב"ם וריה"ל יחדיו על כל הפערים ביניהם).<br /><br />אני הבנתי שהבעיה שלו היא הפער בין הגות ימי הביניים לבין ימינו, ודעתי הדלה, שהפער הזה הוא בעיקר חיצוני, <br /> <br />טוביהnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-79498309629883680062012-10-28T09:23:30.349+02:002012-10-28T09:23:30.349+02:00טוביה,
אני חושב שאתה רק מחזק את דבריו.
גם אתה אומ...טוביה,<br />אני חושב שאתה רק מחזק את דבריו. <br />גם אתה אומר שלא תמצא את התשובות במקום אחד וצריך לברור ולבחור ממקורות שונים על מנת לבנות השקפת עולם שלמה. RavTzairhttps://www.blogger.com/profile/14572067561982046375noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-16535411514836153322012-10-28T08:28:16.670+02:002012-10-28T08:28:16.670+02:00אני חושב שמדובר בהכללה גורפת
יתכן שתלמידים פחות י...אני חושב שמדובר בהכללה גורפת<br /><br />יתכן שתלמידים פחות יתחברו ל'מורה נבוכים'. אבל לחלקים אחרים בהגותו של הרמב"ם (אגרות הרמב"ם, שמונה פרקים) הם יכולים להתחבר מאד. <br />הוא הרבה הרבה פחות פילוסופי, וגם באמונות ודעות יש קטעים רבים שניתן להפיק מהם תועלת וכן הלאה. <br /><br />(אני ממליץ מאד על הספר 'בעקבות הכוזרי' של פרופסור שלום רוזנברג, שעשה עבודה מופלאה בחיבור התכנים של ריה"ל לימינו)טוביהnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-21374240636150075242012-10-27T23:27:52.106+02:002012-10-27T23:27:52.106+02:00לנבוכי הדור פרק ב:
מזמן הראשונים ז״ל עד דורינו זה ...לנבוכי הדור פרק ב:<br />מזמן הראשונים ז״ל עד דורינו זה נתרבו הדעות, והידיעות החדשות שנתרחבו נגעו לפעמים גם כן בנחלת האמונה, עד שלהבלתי מעמיקים ימצאו עוד מקום לנבוכים חדשים, מה שלא יספיקו להם ההישרות הראשונות, כי בזמן ההוא עוד לא נודעו הסיבות המביאות לידי דרכי הנביכה החדשות. על כן זאת היא חובת חכמי דורינו האמיתיים... והעבודה בזה רבה, כי לבד מה שצריך להשכיל ענינים חדשים איך להשפיע לבני דורינו ביחוד להצעירים שפנו אל המדעים שלא ישארו נבוכים, על ידי מה שנודיעם עמקי שרשי התורה בטהרתם עוד צריך גם כן עבודה גדולה איך להכניס בלב ולהזכיר כל דברי החכמה, ביחש להתישבות אמתת האמונה בלבבות, שנאמרו עד כה מפי רבותינו הראשונים ז״ל כהרס״ג והרמב״ם והכוזרי וכיוצא בזה. ומפני שלפעמים נמצאו בדבריהם ענינים שלא יוכלו להאמר לפי מצב דרישת החכמות בימינו, יבא הבלתי מעמיק לחשוב שבביטול איזה פרטים בלתי עקרים מדבריהם, אין לסמוך עוד גם על הדברים העקרים, שהם נטועים בשרשי האמתיות וקיימים לעד לעולם.מנחם ט''בhttps://www.blogger.com/profile/01384163569338934284noreply@blogger.com