tag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post4439173735163155411..comments2024-01-23T11:44:07.598+02:00Comments on רב צעיר Rav Tzair: כמה הערות בענייני אוכל בפסחRavTzairhttp://www.blogger.com/profile/14572067561982046375noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-38741567660941106202012-03-05T13:22:54.451+02:002012-03-05T13:22:54.451+02:00שם השולח: מישקה תאריך: 06/04/10, 09:03:27
אני מתקש...שם השולח: מישקה תאריך: 06/04/10, 09:03:27<br />אני מתקשה לעמוד על הגיון דבריך בעניין מוצרי החמץ. מידיעה וודאית אני יכול לספר על דבר שאירע אתמול, בשביעי של פסח, במשפחה אחת, בה קיבלה האמא חבילת שי של מוצרי מזון ממקום העבודה, לכבוד הפסח, עם כיתוב גדול "פסח כשר ושמח". האם הניחה ממילא שהכל מיועד לחג, והגישה אתמול כקינוח עוגה שהיתה בחבילה. הסועדים התפעלו מטעמה של העוגה, ורק אחרי כמה עשרות שניות נפל להם האסימון, שעם כל הכבוד לפיתוחי תעשיית המזון לפסח, זה עשוי יותר מדי טוב. בדקו, וחשכו עיניהם - העוגה היתה חמץ גמור!!<br /><br />אז מה טענתך, שבבית אנחנו אופים עוגות כשרות לפסח בצורה זהה לעוגה של כל השנה? סלח לי, אבל מה הקשר?! בבית הדבר נעשה במטבח שהוכשר לפסח על ידינו במאמץ רב, בתנור שהוכשר על ידינו לפסח, ובתבנית כשרה לפסח, ואין שום סיכוי שאנחנו נתבלבל עם עוגת חמץ שהכנו בעצמנו. במוצר קנוי, לעומת זאת, הדבר שונה בהחלט, ולכן צריך לכל הפחות שינוי בצורת האריזה, ואכן רצוי גם שינוי בצורת המוצר.<br /><br />שם השולח: מישקה תאריך: 06/04/10, 09:06:17<br />במידה והנוהל הזה היה כבר מוטמע, לפחות משפחה אחת היתה ניצולה מאכילת חמץ בפסח (בשוגג). ולמעשה ידוע על עוד כמה וכמה כמוה - (תשאל את הרב אליעזר מלמד, למשל) - לא מדובר בתרחיש תיאורטי או יחידאי כלל ועיקר.<br /><br />כמובן, בכל האמור לעיל אין בכדי להסיר את העובדה שהאחריות, גם מבחינה הלכתית, מוטלת בסופו של דבר על האוכל - אך גם על היצרן בהחלט קיימת אחריות, ודאי בעולם שבו אנו חיים (והשווה למשל ההלכה לעניין אפיית לחם חלבי. והעובדה ששם הדבר אסור גם על הצרכן הביתי, היא מפני שאין שום "שינוי גדול" בין זה לבין אפיית סתם לחם, מה שאין כן אפיית עוגה כשרה לפסח, וכנ"ל). הדבר פשוט שבפשוטים בעיני.<br /><br />שם השולח: נתנאל תאריך: 06/04/10, 09:50:36<br />לדעתי גם ההנחיה של הרבנות על שינוי צורת העוגה הכשרה לפסח עדיין אינה מספיקה. זה אבסורד עד כמה נזהרים מכל דבר שיש בו משהו שמן סויה, אבל כדי להבדיל בין דבר כשר לפסח לחמץ גמור (לא תערובת חמץ ולא מנהג איסור קטניות, חמץ גמור!) מסתפקים בצורת העוגה ובכיתוב לא בולט מספיק. אפילו על שוקלד ישנו כיתוב בולט יותר מאשר על העוגות הכשרות לפסח.<br /><br />לדעתי הענייה, רק כאשר חודשיים לפני פסח יהיה סימון ברור מאוד לחמץ על העוגות (למשל עיגול אדום דמוי מדבקה עם הכיתוב 'חמץ', ועיגול כחול מקביל עם הכיתוב 'כשר לפסח' לעוגות הכשרות) יהיה אפשר לתת כשרות לפסח לעוגות כאלו. המצב כיום שעל עוגות כאלו ישנו ציון כשרות 'למהדרין' הוא אבסורדי.<br /><br />שם השולח: אשר תאריך: 06/04/10, 13:29:21<br />השנה, בוופלים אפיפית של עלית, גודל הוופלים שונה מגודל ופל רגיל (ריבוע הגדול פי 2 מהלמבן הסטנדרטי.)<br /><br />כמו כן, בכמה סוגי ביסלי של אוסם, פריט הביסלי הוא ארוך מהרגיל.<br /><br />שם השולח: אשר תאריך: 06/04/10, 13:33:29<br />קראתי, שהשנה תלמה לא יצאו עם קרונפלקס כשר לפסח (שדרך אגב כל שנה מוצרם לפסח הוא תוצרת איטליה, או גרמניה?), בגלל שלא הספקיו להתארגן לדרישת הרבנות שהסימון\אריזה והמוצר יהיה שונה מהותית מזה של ימות השנה.<br /><br />ודר אגב, אני אשכנזי, ואני אוכל את קורנפלקס אלו ביום-יומיים לפני פסח, אחרי שהכשרנו את המטבח ... וגם במוצאי החג..<br /><br />שם השולח: יוחאי תאריך: 11/04/10, 06:25:31<br />לדברי הרב מלמד יש גם מימד חינוכי בנושא:<br />http://www.inn.co.il/Besheva/Article.aspx/9118<br />גם הרב יוסף צבי רימון מאד מצדד בשינוי צורת האריזה והמאכל, וגם הוא סיפר על מקרים של אכילת חמץ גמור עקב הדמיוןAnonymousnoreply@blogger.com