tag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post4021764856890572356..comments2024-01-23T11:44:07.598+02:00Comments on רב צעיר Rav Tzair: אור החיים לפרשת משפטיםRavTzairhttp://www.blogger.com/profile/14572067561982046375noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-48953656739614257042012-03-05T13:04:42.894+02:002012-03-05T13:04:42.894+02:00שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 14/02/10, 08:20:...שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 14/02/10, 08:20:09<br />אלחנן,<br />אני לא כל כך מבין ממה אתה כזה מזועזע. אני מאד מזדהה עם המסר של האוה"ח כאן: לכל אדם יש תפקיד, את תפקידו עליו למלא בצורה המלאה. מי יתקן את כל בעיות העולם? זה לא התפקיד שלך לדאוג. בשביל זה יש הקב"ה.<br /><br />שם השולח: אלחנן תאריך: 14/02/10, 13:27:41<br />ודאי שהקב"ה מנהל את העולם, ויכולת ההשפעה שלנו מוגבלת.<br />אבל כאן מתואר מצב בו לאדם יש יכולת לקבל הכרעה, והיא אף נדרשת ממנו. כשהדיין יודע שאם יחליט א' ייעשה צדק, ואם יחליט ב' ייגרם עוול - לא יתכן שיאמר: אחליט ב', אמנם התוצאה תהיה עוול, אבל זה מה שהקב"ה רוצה שאעשה.<br /><br />יש מצבים בהם ברור שנעשה עוול במסגרת ההלכה, כמו הריגת בנו של שמעון בן שטח. שם אפשר לומר שעל כרחנו אנו נאלצים להרוג זכאי, כי "כיון שהגיד שוב אינו חוזר ומגיד", ודמו בראשם של עדי השקר שהפלילו אותו. אבל להחליט מדעת על עשיית עוול, כשיש אפשרות לפסוק אחרת, ולתלות את ההחלטה בשכינה?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-47200901760394008212012-03-05T13:02:33.684+02:002012-03-05T13:02:33.684+02:00שם השולח: אלחנן תאריך: 12/02/10, 07:37:09
יש כאן ה...שם השולח: אלחנן תאריך: 12/02/10, 07:37:09<br />יש כאן התלבטות אישית קשה. אדם יודע שאם יאמר מה שלדעתו הוא אמת, התוצאה תהיה הפוכה וייגרם עוול.<br />מה שאור החיים אומר, לפחות לפי איך שהבאת אותו כאן, הוא שאדם צריך לומר את האמת למרות שייגרם עוול - למשל, ייהרג אדם שבעיני הדיין הוא זכאי. בעיני זה לא פחות מאשר מזעזע.<br /><br />אם הנימוק היה שאדם צריך לדבוק בעקרונותיו מבלי להתחשב בתוצאות, היה ניתן להסתפק בטענה נגדית - יותר חשוב שהצדק יצא לפועל, ממה שייכתב בפרוטוקול בשם דיין פלוני.<br /><br />אלא שהנימוק המובא כאן מקומם יותר: "כי ה' יושב במסיבת הדיינים והוא ישפוט בפיהם", כלומר השכינה מדברת מפי הדיין ולכן אסור לו לשנות את דבריו, גם אם יגרמו להפך מכוונתו, כי הקב"ה מגלגל את התוצאה ההפוכה. זו תפיסה שאינה מותירה מקום אמיתי לשיקול דעתו של הדיין. יתר על כן היא מסירה מבני אדם את האחריות לנעשה בארץ, והחובה לפעול ולהתערב כדי לגרום לעשיית הצדק בארץ, ומגלגלת אותה כלפי שמים.Anonymousnoreply@blogger.com