tag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post1325011881462574985..comments2024-01-23T11:44:07.598+02:00Comments on רב צעיר Rav Tzair: הפעלת חיישנים בשבתRavTzairhttp://www.blogger.com/profile/14572067561982046375noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-64321344117276235752014-07-10T08:49:04.741+03:002014-07-10T08:49:04.741+03:00לגבי שאלתך אחרונה, קודם כל אכן יש שחוששים לכך, בעי...לגבי שאלתך אחרונה, קודם כל אכן יש שחוששים לכך, בעיקר מחוגו של החזון איש (דהיינו שבגלל שסוברים שעצם המלאכה כאן היא דאורייתא, ממילא טווח החשש הנדרש גדול יותר לעומת השאר שסוברים שזה מדרבנן), ומהם שלא משתמשים בגלל זה במזגן בשבת. ומהם שמכוונים שעון שבת לכיבוי המקרר מדי פעם ורק אז פותחים אותו.<br /><br />אבל לשיטת הרוב (ע"פ הפוסקים שדנו בזה), התשובה היא שלא חוששים, אבל בשום אופן לא מפני שהחליטו שבכלל אין כאן חשש מלאכה - אדרבא, ההיפך, מהתשובות שיש (בעיקר לגבי מקרר, וקצת גם לגבי מזגן, למעשה העניין הוא אחד) מוכח שברמה העקרונית כולם מסכימים שהפעלת המזגן באופן כזה נחשבת פעולה לעניין מלאכה (שהיא כשלעצמה מדרבנן כאמור), וההיתרים הם, כמו שכבר הזכרתי, מתבססים על ספק פסיק רישא וגרמא וכו' וכו'. למה שלא תפתח את תשובות הפוסקים ותראה לבד?<br /><br />וכאן הנידון הוא הרבה יותר חמור לדעתי, מפני שלגבי הכניסה לחדר שיש בו מזגן, בפשוטו אני בכלל לא מתכוון לפעולה הזו (של ההפעלה שלו), לכל היותר אפשר לטעון שניחא לי וגם זה רק באופן עקיף ומאוחר - אבל כאן אנחנו מדברים שהאדם מתכוון במודע ובאופן ישיר לביצוע המלאכה (באמצעות החיישן).מישקהnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-12147656868997213672014-07-09T23:15:43.776+03:002014-07-09T23:15:43.776+03:00נתחיל מסוף דבריך: אי אפשר לומר את מה שאתה אומר, כי...נתחיל מסוף דבריך: אי אפשר לומר את מה שאתה אומר, כי כמובן אין מי שחולק שאדם שנוגע בגחלת בערימת חציר ומבעיר אותה עבר על איסור הבערה. איך זה קשור למצב שהאדם לא עשה פעולה בכוחו לביצוע המלאכה?<br /><br />יש בכלל בעיה לדון בכל הנושא הזה ביחס לאיסורים שאינם מלאכה ממש, כי נכנסים לשטחים מאד אפורים של סברות אחרונים שלא בהכרח יש להם כיסוי בספרות ההלכתית. אני חושב שהדיון חייב להיות סביב עשיית מלאכה בעזרת חיישן - האם הוא יהיה דאורייתא, דרבנן או מותר? <br /><br />לגבי המקרר - אולי תוכל לחדש לי: האם יש מישהו שחושש לגבי טרמוסטט של מזגן שלא לפתוח את הדלת, להיכנס לחדר וכד' כשהמזגן נמצא במצב שהטרמוסטט מורה לו שאין צורך בקירור נוסף? RavTzairhttps://www.blogger.com/profile/14572067561982046375noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-5867576516577909082014-07-09T08:42:55.421+03:002014-07-09T08:42:55.421+03:00ואני שואל שוב, מה בדיוק חדש פה (ביחס לדור הקודם), ...ואני שואל שוב, מה בדיוק חדש פה (ביחס לדור הקודם), גם הטרמוסטט הישן והטוב של המקרר היה מנגנון שמפעיל מערכות חשמליות ללא מגע וללא כוח.<br /><br />האינטואיציה שלי היא שעיקר המבחן הוא בכוונה ובתוצאה, כלומר אם אני מתכוון לעשות פעולה מסויימת, והיא נעשית (בעקבות פעולה שלי - במקרה הזה התייצבות מול החיישן), אז זה נחשב כעשייה כלומר מלאכה (דרבנן במקרה הזה), ומה שנשאר לדון יהיה רק האם זה ישיר או עקיף שהוא גרמא וכו'.<br /><br />אם אנחנו מתייחסים לחשמל כמשהו ש"מפעיל את עצמו", אז לא היה אפשר לומר שהדלקת נורת להט היא מלאכת מבעיר, כי מה בסך הכל עשיתי, רק שידכתי בין חוט ברזל אחד לחברו, ואיפשרתי לכוח החשמל להמשיך בעצמו הלאה ולהבעיר את הנורה, לא אני עשיתי זאת, זה הוא... (ואם אינני טועה הרב אוירבך דן בשאלת התפיסה שלנו ביחס לפעולת החשמל)מישקהnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-63679734764159758112014-07-08T22:33:54.860+03:002014-07-08T22:33:54.860+03:00אולי אני חוזר על עצמי, אך לדעתי השאלה העיקרית כאן ...אולי אני חוזר על עצמי, אך לדעתי השאלה העיקרית כאן היא כזו: בני האדם המציאו המצאה חדשה, שניתן להפעיל מערכות חשמליות ללא מגע אדם, וללא הפעלת כח - האם המציאות החדשה הזאת היא חדשה גם לעניין "מלאכת מחשבת" או לא? אם כן, האם אפשר להמשיך ולומר שיש כאן מעשה מלאכה? <br />ושוב, חייבים להסתמך על זה שלא מספיק שהתרחשה מלאכה, אלא צריך שיש מעשה אדם. <br />להערתך היפה מהדיון על מקרר, האינטואיציה שלי אומרת שזה מוכיח בדיוק הפוך ממה שאתה מנסה להוכיח, אבל אני צריך עוד לחשוב על זה. RavTzairhttps://www.blogger.com/profile/14572067561982046375noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-85903254058115748702014-07-08T11:49:52.335+03:002014-07-08T11:49:52.335+03:00טוב, אני מבין שניסוחים (עצמיים) כמו "החיישן מ...טוב, אני מבין שניסוחים (עצמיים) כמו "החיישן משתמש באדם כדי לתזמן את הפעלת המערכת" משכנעים אותך. אותי - ממש לא. לדעתי הרב רוזן צודק במאה אחוז בקביעה שדרך זו של הפעלת מנגנונים חשמליים בימינו נחשבת כפעולה לכל דבר גם מבחינה הלכתית.<br /><br />"הכוח שמפעיל את פתיחת הדלת הוא החשמל", נכון מאד, והוא גם שמפעיל את נורת הלהט או כל מנגנון חשמלי אחר... ההבדל הוא רק שכאן הפעלתי אותו בסגירת מעגל על ידי בקצה האצבע שלי, וכאן הפעלתי אותו בשינויים אלקטרוניים באמצעות השפעה על החיישן בגופי (באופן שממש אינו "לפי תומי" אלא מתוך כוונה ישירה להפעיל את המנגנון).<br /><br />אבל יותר מזה: אתה יכול להסביר לי במה בדיוק שונה כל הנידון פה מהדיון הוותיק על פתיחת מקרר בשבת?! גם שם לא מדובר בפעולה ישירה כלשהי אלא בהשפעה עקיפה בלבד על חיישן - כן כן , נעים להכיר - שלא עשינו לו דבר במו ידינו אלא רק איפשרנו "לפי תומנו" כניסת אוויר חם שמשפיע עליו, דהיינו "אף אחד לא חושב שהרגל שלי יצר איזה שהוא אנרגיה או כוח" שהפעיל את המקרר, ובכל זאת <b>ברור לכל הפוסקים</b> שאילו היה הדבר מתרחש אוטומטית בכל פעם שהייתי פותח את המקרר (מה שהיה קורה נניח אם במקום הטרמוסטט היה מדובר בחיישן אור), הוא היה אסור לחלוטין, וההיתרים השונים בתחום מבוססים בעיקר על ספק פסיק רישא וגרמא וכו' וכו'. <br />לדעתי זו ראיה חד משמעית נגד שיטת הרב רבינוביץ.מישקהnoreply@blogger.com