tag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post1248986799616680165..comments2024-01-23T11:44:07.598+02:00Comments on רב צעיר Rav Tzair: המעיין, תמוז ה'תשע"גRavTzairhttp://www.blogger.com/profile/14572067561982046375noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-90001579254428295572013-07-28T01:01:09.088+03:002013-07-28T01:01:09.088+03:00ראשית, התנצלות - רק אחרי שכתבתי ושלחתי את התגובה ש...ראשית, התנצלות - רק אחרי שכתבתי ושלחתי את התגובה שמתי לב לבקשה לא להגיב כאנונימי.<br /><br />ולענין עצמו - איזו מלאכה מתבצעת ברקיקה? אפשר להבין בירושלמי שמדובר על כל ניצול של אנרגיה טבעית בשביל פעולה (ולא "מלאכה").<br />כמובן, בתור מי שלמד בבלי אתה מניח שמלאכת זורה הינה הפרדת המוץ ושמהותה זהה למלאכת בורר (כמו ששואלת הגמ' מדוע נישנו בורר זורה ומרקד- הרי כולם מלאכה אחת) אך יתכן שלפי הירושלמי מהותה של מלאכת זורה היא ניצול אנרגיה טבעית כפי שכתבתי.<br />ושתי הסתייגויות:<br />א. לשונו של הירושלמי סתומה וניתן להבין אותה גם באופנים אחרים.<br />ב. הבבלי כנראה לא מקבל את הירושלמי, לא הבאתי את הדברים כחיזוק הלכתי לדעת הרב וויס אלא יותר כאנקדוטה שמראה שיש כיוון כזה במקורות.מיכאל, (אנונימי לשעבר)noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-4028402149955835712013-07-23T16:42:20.552+03:002013-07-23T16:42:20.552+03:00לגבי תנ"ך בגובה העיניים ראה הקטע "תנ&quo...לגבי תנ"ך בגובה העיניים ראה הקטע "תנ"ך בגובה המתניים" כאן<br /><br />http://woland.ph.biu.ac.il/uploaded/742.pdfנדבnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-80623617695229466272013-07-22T23:11:00.968+03:002013-07-22T23:11:00.968+03:00אני לא רואה סתירה בין שתי ההערות שלי. זאת, מכיוון ...אני לא רואה סתירה בין שתי ההערות שלי. זאת, מכיוון שאינני רואה כל צורך לחלוק על הרבי מסאטמר ולכן אינני מבין את הצורך לעיין בדבריו ולהבין את שיטתו. מבחינתי, ההיסטוריה כבר הכריעה כנגד הרבי מסאטמר. וגם אלו שר ההיסטוריה היה מוביל אותנו למחוזות אחרים, זה לא היה מכשיר את משנתו של הרבי מסאטמר ללימוד: משנה המבוססת כולה על ציור המטרה סביב החץ. <br />המצחיק הוא שגם המעיינים בדבריו, כמו הרב מיכאל קליין, מגיעים לאותה מסקנה שאני הגעתי אליה (קרי, משנה המבוססת כולה על ציור המטרה סביב החץ). <br /><br />גם מבלי שאני מכיר את משנתו התורנית, אני כנראה יכול לקבוע שהרבי מסאטמר אינו אדם רע. אני בטוח שהוא עשה הרבה דברים מוצלחים בחייו. אני גם בטוח שיש לי מה ללמוד ממנו. אבל בכל הקשור למשנתו ביחס לציונות, למדינה, לתהליכי הגאולה, אפשר לומר שהוא לא קיים מבחינתי, ולכל הפחות יש לקרוא עליו "שרי ליה מריה". RavTzairhttps://www.blogger.com/profile/14572067561982046375noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-83416122659015271032013-07-22T22:52:21.810+03:002013-07-22T22:52:21.810+03:00ברצוני להפנות את תשומת ליבך לרצף מעניין בדברים שכת...ברצוני להפנות את תשומת ליבך לרצף מעניין בדברים שכתבת -<br /><br />"אני חושב שהמחבר היה יכול להשקיע מעט יותר מאמץ לנסות ולהבין את השיטה עליה הוא חולק. <br /><br />תגובות והערות<br />הערה על הספר 'ויואל משה' / הרב מיכאל קליין - מעולם לא הבנתי את הצורך של אנשים מהציבור שלנו לעיין בדבריו של ה'ויואל משה' ולחלוק עליהם. ייתכן וזה קשור לדברים (החריפים קצת) שכתב פרופ' נדב שנרב."<br /><br />איני חסיד סאטמר, ואיני מזדהה עם עקרונות היסוד במשנתו של הרב טייטלבוים ביחס לציונות, (זכיתי גם ללמוד מכתבי הרב קוק ולהיות מושפע ממחשבתו), ועם זאת ראיתי הרבה דברים של טעם בכתביו, שכוללים מלבד שני הספרים שהקדיש לנושא הציונות שני כרכים של שו"ת וסדרת ספרי דרוש, ודרשנות משובחת שכוללת גם ביאורים פשטיים ישרים במאמרי חז"ל וביאורים רעיוניים, ומראה על ידע תורני נרחב של מחברה.<br /><br />באופן כללי, התמודדות אמיתית עם טענות הצד שכנגד מסייעות להעמקה ולהעשרה. (ניתן להאריך במקורות מדברי הרב קוק לעקרון זה). <br /><br />ולא רק לגבי תורת הרבי מסאטמר, אלא גם באישיותו ובפועלו יש הרבה מה להעריך כגון מפעלי החסד שיזם, (ניתן לקרוא אודותיו באנציקלופדיה לחסידות של ד"ר אלפסי).<br />ולגבי המשפט האחרון בדבריו של שנרב העוסק ברכבת קסטנר, איני בקיא בעובדות ובוודאי שאין לי את היכולת להכריע בין גרסאות שונות, אבל בכל אופן אזכיר את דברי חוקרת השואה אסתר פרבשטיין שהאמירה שהרבי מסאטמר, ראש המתנגדים לציונות, ניצל ברכבת ציונית, מעניינת אולי אף פיקנטית, אך מתעלמת מן ההקשר ההיסטורי. (בסתר רעם עמ' 83). כדאי גם לציין עובדה פחות מוכרת לגבי פועלו בשואה, והיא פעילות ההצלה האינטנסיבית שעסק בה. (על פעילות זו קראתי בספר אחר של אותה חוקרת - בסתר המדרגה).ח. ל.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-30088430763449481862013-07-22T07:47:12.871+03:002013-07-22T07:47:12.871+03:00נא לא להגיב כ"אנונימי" - בחר שם ותגיב את...נא לא להגיב כ"אנונימי" - בחר שם ותגיב אתו. <br /><br />לעצם העניין, דבריך לא רק שאינם קשים עלי, אלא מחזקים את דברי. <br />מה שמצינו בחז"ל איסור על שימוש במים וברוח הוא כשעושים בעזרתם מלאכה, לא רק מפעילים מנגנון. <br />אין צורך להביא את דין הירושלמי לעניין רקק והפריחתו הרוח (שלא ברור עד כמה הבבלי מסכים אתו), אתה יכול פשוט להביא את מלאכת זורה עצמה, או להביא את האיסור לטחון חטים במטחנת מים. השאלה שלי היא האם יהיה אסור להכניס את גלגל המטחנה למים, כשאני יודע בודאות שאין חטים במטחנה - כלומר, האם יש איסור תורה רק בהפעלת המנגנון גם כשאין מלאכה שמתבצעת?RavTzairhttps://www.blogger.com/profile/14572067561982046375noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-14203308399569400092013-07-22T01:12:03.449+03:002013-07-22T01:12:03.449+03:00האם אסור להפעיל מנגנון בעזרת מים או רוח?
ירושלמי מ...האם אסור להפעיל מנגנון בעזרת מים או רוח?<br />ירושלמי משכת שבת פרק ז הלכה ב' "רקק והפריחתו הרוח חייב משום זורה וכל דבר שהוא מחוסר לרוח חייב משום זורה"Anonymousnoreply@blogger.com