tag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post1005928715253979942..comments2024-01-23T11:44:07.598+02:00Comments on רב צעיר Rav Tzair: שלטון הרב - חלק ה', מאת: הרב יואב שטרנברגRavTzairhttp://www.blogger.com/profile/14572067561982046375noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-28427679355318403402012-03-03T21:55:09.837+02:002012-03-03T21:55:09.837+02:00שם השולח: יצחק תאריך: 10/09/09, 21:00:52
אני חושב ...שם השולח: יצחק תאריך: 10/09/09, 21:00:52<br />אני חושב שבניגוד לעולה מפשט דברי הרמב"ם, כאילו הסנהדרין היו קובעים עמדה הלכתית אחידה, הרי שהיו הרבה עניינים שבהם הסנהדרין נמנעה מלהתערב. אם במקומו של ר' אליעזר היו אוכלים עוף בחלב ומכינים צרכי מילה בשבת, והרי הייתה סנהדרין באותה תקופה - הרי לנו שהסנהדרין בחרה שלא להכריע בשאלות אלו, והניחה לכל מקום לנהוג כמנהגו.<br />לפי ההבחנה במאמר, ייתכן שזה נכנס ל'סייגים ותקנות', שהרי עוף בחלב הוא דין דרבנן; אבל הכנת צרכי מילה בשבת איננה בוודאות דרבנן, ולדעתי גם איסור עוף בחלב דומה יותר לנושאים שבהם הייתי מצפה לעמדה הלכתית אחידה (כאמור: "אין רעיון כזה שלאחד מותר לאכול חזיר ולשני אסור").<br />הרי שההלכה היא פלורליסטית בכל זאת, ומן הסתם רמת האקטיביזם השיפוטי של הסנהדרין תלויה גם באופיים של אב בית הדין ושל חכמי הסנהדרין, ועשויה להשתנות בין דורות שונים.<br /><br />שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 11/09/09, 04:37:12<br />רבי אליעזר חי בדור החורבן ולאחר החורבן. בתקופה זו לא היתה סנהדרין, היה רק את בית הדין של יבנה שלא היתה במעמד סנהדרין.RavTzairhttps://www.blogger.com/profile/14572067561982046375noreply@blogger.com