בימים האחרונים עלה לרשת ספר מקיף מאד בנושאי תורה ומדע, שכתב הרב אביגדור אמיתי. לענ"ד מדובר בספר הטוב והמקיף ביותר שראה אור בתחום הזה. שיטתו של המחבר, אותו הוא מבסס באופן שלא ניתן לערער עליו, הוא שאין שום יסוד בדברי ימי ישראל לדעה כי חז"ל הכירו את העולם המדעי כפי שאנחנו מכירים אותו היום. ולכן, גם אין סיבה להיות מופתעים מכך שחז"ל, בהסתמך על המדע הידוע בזמנם, טעו בעובדות מדעיות שכיום נראות בסיסיות.
את הספר ניתן לקרוא ולהוריד בקישור הזה. תעשו לעצמכם טובה ותעברו על הספר הזה (ואל תשכחו לעבור גם על הנספחים לספר). אני מברך את המחבר על העבודה המרשימה שעשה כאן ועל כך שהיתה לו את העוז לפרסם את הדברים.
כדי לתת מעט מוטיבציה אני מביא כאן שני קטעים מתוכו. הראשון מפתיחת הספר, והשני מסיומו:
את הספר ניתן לקרוא ולהוריד בקישור הזה. תעשו לעצמכם טובה ותעברו על הספר הזה (ואל תשכחו לעבור גם על הנספחים לספר). אני מברך את המחבר על העבודה המרשימה שעשה כאן ועל כך שהיתה לו את העוז לפרסם את הדברים.
כדי לתת מעט מוטיבציה אני מביא כאן שני קטעים מתוכו. הראשון מפתיחת הספר, והשני מסיומו:
לפני קריאת הספר: לומר שחז"ל טעו זה לגיטימי, אבל לומר שיש לעולם העתיק מה להוסיף למדע המודרני - זה לגיטימי גם כן, ולא צריך לפסול את זה קטגורית. לגבי המובאה מהר"ן, לדוגמא, חפש בוויקיפדיה את "אפקט מטמבה" שמדבר על סיטואציה דומה.
השבמחקלגבי מה שכתבת "לומר שיש לעולם העתיק מה להוסיף למדע המודרני - זה לגיטימי גם כן" - צריך להגדיר: להוסיף באיזה תחום?
השבמחקלענין הר"ן - אינני רואה שום קשר בין דבריו לבין אפקט מטמבה.
לגבי דברי הר"ן זאת דווקא תופעה ידועה (גם אם התאוריה לא נכונה):
השבמחקhttp://ptc.weizmann.ac.il/?CategoryID=1669&ArticleID=4499
בהרבה תחומים. הרופאים בעולם העתיק היו קיימים במשך מאות רבות של שנים, ונראה לי מאוד מופרך לומר שהם לא עשו ולא למדו דבר במשך כל הזמן הזה. המהפכה המדעית עשתה ריסטרט לרוב גופי הידע ובדר"כ לטובה, אבל אין לפסול (ולמעשה, יש לומר כמעט בהכרח) שידע לא מבוטל נשאר מאחור.
השבמחקחגי,
השבמחקמודה - אין לי תשובה.