tag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post7607284356575079141..comments2024-01-23T11:44:07.598+02:00Comments on רב צעיר Rav Tzair: עוד על העבודה כמצווהRavTzairhttp://www.blogger.com/profile/14572067561982046375noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-11429188711212277662012-10-21T23:28:37.825+02:002012-10-21T23:28:37.825+02:00מעניין מחכים ומעודד לראות מקורות בענין זהמעניין מחכים ומעודד לראות מקורות בענין זהעבדו את ה' בשמחהnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-87356835557269142112012-10-15T22:42:20.642+02:002012-10-15T22:42:20.642+02:00עוד דוגמא מהדף היומי - להתעסק במציאת מלמד אומנות ל...עוד דוגמא מהדף היומי - להתעסק במציאת מלמד אומנות לבנו נחשב כחפצי שמיים. גם ב"ש שחולקים על ב"ה ואומרים שאסור לעשות זאת בשבת זה רק משום שהם סוברים שממצו חפצך חל גם על חפצי שמיים, ולא שהם חולקים על כך שזה חפצי שמיים. אם כי ניתן לדחות שכשאב מלמד את בנו אומנות זה חפצי שמיים שאל"כ הוא ילך וילסטם את הבריות (ועי' בגמ' בקידושין בעניין מצוות הבן על האב), אך אין זה מצד עצמו חפצי שמיים. ועדיין יש בכיוון הראשון משמעות רבה.תתן אמתnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-38666145523458976502012-10-15T00:27:07.966+02:002012-10-15T00:27:07.966+02:00אליעזר גולדמן ז"ל הצביע על מקור מעניין בהקשר ...אליעזר גולדמן ז"ל הצביע על מקור מעניין בהקשר הזה - אמונות ודעות פרק י' (כאן בתרגום הרב קאפח, בדילוגים). כדאי לשים לב בעיקר למשפט האחרון:<br /><br />"מצויים אנשים רבים האומרים, כי הטוב ביותר שיתעסק בו האדם בעולם הזה היא עבודת ה' בלבד: והיא שיצום ביום, ויקום בלילה להלל ולהודות, ויעזוב את העולם בכללותו, כי ה' יספק לו ענייני מזונו ורפואתו ויתר צרכיו ... ואחר כך אבאר מה שנעלם מהם, והוא שהעבודה היא בכל המצוות השכליות והשמעיות ... ומה יוכל הבודד לקיים ממצוות המדידות והמידות והמשקלים? ומה יכול הוא לקיים ממצוות השפיטה בצדק ובאמת? ומה יכול לקיים מן האסור והמותר באכילת הבשר ודומיו? ומה יכול הוא לקיים מדיני הטומאה והטהרה? וכך בענייני הזרעים והמעשרות והנדרים והצדקות וכל הדומה להן. <br />ואם תאמר: ילמד את אלה ויורה בהן לאנשים אחרים ויקיימו אותן. אם כן אותם האנשים הם עובדי ה', ולא הוא, כי בהם נעשית עבודת ה' לא בו."<br /><br />לפי זה הפעילות בכל תחומי החיים אינה רק, כניסוחו השקול של הרב ליכטנשטיין, "בעלת משמעות במסגרת עבודת ה'". לדידו של רס"ג, הפעילות האנושית על פי מצוות ה' היא היא עבודת ה': לא הנוף אלא העיקר.אלחנןnoreply@blogger.com