tag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post5195871663845875744..comments2024-01-23T11:44:07.598+02:00Comments on רב צעיר Rav Tzair: שינויי מסורה בקהילהRavTzairhttp://www.blogger.com/profile/14572067561982046375noreply@blogger.comBlogger17125tag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-73127626991422134162012-07-10T04:43:40.799+03:002012-07-10T04:43:40.799+03:00לרב צעיר,
א. העובדה שהרב ליכטנשטיין והרב שכטר הם ...לרב צעיר,<br /><br />א. העובדה שהרב ליכטנשטיין והרב שכטר הם שנים, ועוד ששניהם מוכרים כתלמידיו המובהקים של הרב סולובייצ'יק, וכת"ח גדולי תורה הרגישים לניואנסים עדינים מאד (כל אחד בתחומו),<br />ב. העובדה שהרב ריסקין הורה כך קודם, וסביר שהרב סולובייצ'יק ניסה למתן את תגובתו במטרה שלא לצערו (כפי שהיה כל רב עושה לו תלמידו טעה בשגגת הוראה),<br />ג. התרשמות שלילית מתשומת לב לניואנסים שמשנים את כל התמונה בנושאים אחרים,<br />ד. העובדה שר' ג'פרי ג"כ מעיד כמותם.המגיב הלא-אלמוניnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-52393268359126255992012-07-09T07:23:21.259+03:002012-07-09T07:23:21.259+03:00מדוע להערכתך סביר יותר שהרב ריסקין לא הבין, ולא שה...מדוע להערכתך סביר יותר שהרב ריסקין לא הבין, ולא שהרב השני לא הבין? סברת הכרס?RavTzairhttps://www.blogger.com/profile/14572067561982046375noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-78398812633657621862012-07-09T02:10:24.873+03:002012-07-09T02:10:24.873+03:00להערכתי, הסביר ביותר הוא, שהר' ריסקין לא הבין ...להערכתי, הסביר ביותר הוא, שהר' ריסקין לא הבין נכון את הגרי"ד, שהתנגד לתופעה, אך חשש יותר מכך מהשלכותיה, שזה עלול לטשטש את הגבולות עם הרפורמים, ולכן העדיף לחזק את ההדגשה והשייכות האורטודוקסית בקהילה זו, גם במחיר של 'גיבוי ציבורי' לעמדה שאיננו מסכים עמה.המגיב הלא-אלמוניnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-41541145992652797702012-07-08T05:06:41.781+03:002012-07-08T05:06:41.781+03:00שבוע טוב,
יצויין שבאותה תקופה שעליה מדבר הרב ריסקי...שבוע טוב,<br />יצויין שבאותה תקופה שעליה מדבר הרב ריסקין, נשאלה אותה שאלה בדיוק בבוסטון, והרב השיב בשלילה מוחלטת. <br /><br />מצד שני, מו"ר הגרי"ד הלוי זצ"ל אכן היה משיב מתוך התחשבות בנסיבות המיוחדות של כל שואל ולכן השערתך נראית לי הכי נכונה. <br /><br />יצויין גם, שלפי הניסיון שלי (מתוך כמעט עשור שזכיתי להתאבק בעפר רגלי הרב) שהוא לא הכתיב לנו אלא הציע. הוא היה נחוש לעודד את תלמידיו לקבל אחריות על דעת עצמם (בלי, וודאי, לעוות את דעתו במידה שחיווה אותה). ג'פריJeffrey R. Woolfhttps://www.blogger.com/profile/11315625918870195028noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-19667291853181933652012-07-05T14:38:06.156+03:002012-07-05T14:38:06.156+03:00אבל אז זה היה פחות מעניין...אבל אז זה היה פחות מעניין...RavTzairhttps://www.blogger.com/profile/14572067561982046375noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-77778451389005981392012-07-05T14:04:22.457+03:002012-07-05T14:04:22.457+03:00כן, אבל גם אם הרב ריסקין היה מורה הפוך, הרב סולובי...כן, אבל גם אם הרב ריסקין היה מורה הפוך, הרב סולוביצ'ק עדיין היה סובר שההוראה נכונה.וnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-21014137707959989232012-07-04T21:57:16.774+03:002012-07-04T21:57:16.774+03:00ו',
אז אנחנו מסכימים שהרב סולובייצ'יק סבר ...ו',<br />אז אנחנו מסכימים שהרב סולובייצ'יק סבר שהרב ריסקין הורה נכון.RavTzairhttps://www.blogger.com/profile/14572067561982046375noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-42673287360930176752012-07-04T19:58:06.076+03:002012-07-04T19:58:06.076+03:00פירושו שהרב השואל לא חרג מסמכותו. אין פירושו שהרב ...פירושו שהרב השואל לא חרג מסמכותו. אין פירושו שהרב סולובייצ'יק היה עונה אותו דבר בעצמו. מדובר, כפי שהעירו כאן לפני, בשאלת תמיכת רב בתלמידו, ובשאלת סמכותו של הרב המקומי בקהילתו בענייני מנהג ומסורת מול דעותיהם של רבותיו וגדולי הדור.וnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-57342385863690412152012-07-04T18:35:21.001+03:002012-07-04T18:35:21.001+03:00קיימא לן ש'אין למדים מן המעשה', גם לגבי הר...קיימא לן ש'אין למדים מן המעשה', גם לגבי הרב ריסקין וגם לגבי הרב שכטר. אבל ברור שהעדות של הרב רסקין שמעיד על עצמו אמינה יותר מהעדות של הרב שכטר שמתאר מעשה באדם אחר.<br /><br />אהבתי את ההגדרה שמדובר בבעיה פוליטית ולא בבעיה הלכתית, נכון לחתך רחב של מקרים הלכתיים אקטואלים ('שירת נשים', 'פינוי מאחזים' ועוד ועוד).נתנאלnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-31622614805560275232012-07-04T09:40:14.597+03:002012-07-04T09:40:14.597+03:00אנונימי,
אנא אל תגיב כ"אנונימי", אלא בחר...אנונימי,<br />אנא אל תגיב כ"אנונימי", אלא בחר לך כינוי והשתמש בו. תודה.<br /><br />באשר לתגובתך, להגיד שהבעיה היחידה היא פוליטית ושהרב סולובייצ'יק יבוא לבית הכנסת שלו כדי להראות שהוא תומך בו - פירושו שהרב השואל לא טעה, בלשון המעטה.RavTzairhttps://www.blogger.com/profile/14572067561982046375noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-12030186965778742782012-07-04T09:23:57.333+03:002012-07-04T09:23:57.333+03:00"אתה מכוסה הלכתית" ו"נראה עכשיו מי ..."אתה מכוסה הלכתית" ו"נראה עכשיו מי יעז לומר שאתה ובית הכנסת שלך לא אורתודוקסים!" הם תמיכה ברב השואל, ממש לא תמיכה בתופעה.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-30019315930427224932012-07-04T08:05:51.748+03:002012-07-04T08:05:51.748+03:00משמח לראות שהמתנגדים הפכו לחסידים, זה מספר כך אמר ...משמח לראות שהמתנגדים הפכו לחסידים, זה מספר כך אמר האדמו"ר והאחר משיב לא כי כך אמר האדמו"ר. וייתכן שהאדמו"ר משיב גם לפי סוג השואל וניסוח השאלה ולא רק לפי הנסיבות של המקרה. אלא שהשומע כדרכו שומע מה שרוצה לשמוע ולא שם לב לניואנסים, והתשובה הופכת לסיפור.<br />ועכ"פ מה יכולתנו ללמוד מסיפורי החסידים הללו - "דעת תורה" / הלכה / הוראה לרבים? [מהרב ריסקין לומדים לפחות תמיכת רב בתלמיד מה היא]אnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-60026511415868065942012-07-04T07:16:41.071+03:002012-07-04T07:16:41.071+03:00מישקה,
זה מה שנסיתי לכתוב. צר לי שזה לא הובן.
לגב...מישקה,<br />זה מה שנסיתי לכתוב. צר לי שזה לא הובן.<br /><br />לגבי היחס לנוצרים, אין שום ספק שזו לא היתה דעתו של הרב, כפי שכתב. ראה:<br />http://www.traditiononline.org/news/originals/Volume%206/No.%202/Confrontation.pdf<br /><br />http://www.traditiononline.org/news/originals/Volume%206/No.%202/Confrontation%20Addendum.pdf<br /><br />הרב ריסקין טוען שהמציאות השתנתה מאז ימי הרב. הוא לא טוען שהוא פועל כפי שהרב אמר לו. <br /><br />לא ראיתי את המאמרים הללו במקור ראשון.RavTzairhttps://www.blogger.com/profile/14572067561982046375noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-81814450551361436762012-07-03T23:49:56.479+03:002012-07-03T23:49:56.479+03:00שלום רב צעיר
אכן נושא מעניין, מצד אחד אין איסור ה...שלום רב צעיר<br /><br />אכן נושא מעניין, מצד אחד אין איסור הלכתי מפורש בנושא, מצד שני הדבר אינו עומד ברוח המסורת שלנו.<br /><br />ואם נרשה תופעה כזאת, עלולים אנו למצוא עצמנו מחר במצב בו נשים ירצו להגיד קדיש בקול, לעלות לתורה ולהיות חזניות, והגענו להיות כרפורמים.<br /><br />מצד שני, יש קהילות שעקב השפעות הזמן, המקום ועוד, הגיעו למצב קשה שאינו עומד ברוח מסורת ישראל.<br /><br />ולכן נראה שודאי יש להימנע ככל הניתן מלהגיע למצב כזה, כדי לא לפרוץ גדר ולתת לנחש להיכנס. אמנם, אם מדובר בתיקון לצורך שעה, ושהרב שהתיר כותב זאת במפורש שאין רוח ההלכה נוחה מכך אלא שעושה זאת משום עת לעשות לה' הפרו תורתך אזי נחזק ידיו, וכמו שכתבת שמכיר את הקהילה ויודע שזה תיקון לצורך השעה לקרב רחוקים.<br /><br />וכעין זה כתב הרב קוק זצ"ל, בעניין חנוכה "כבתה אינו זקוק לה" שלעיתים התורה מתגמשת וסובלת מצבים לא תקינים, אך אם כבתה = היינו בטל המצב המעוות, אין צורך להנציח אותו = אינו זקוק לה.<br /><br />חזק ואמץ.חג'ג'noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-28428482756128302142012-07-03T23:43:59.943+03:002012-07-03T23:43:59.943+03:00אגב נסיון התירוץ שלך חלש מאד בעיני. כוונתי בעיקר ל...אגב נסיון התירוץ שלך חלש מאד בעיני. כוונתי בעיקר למה שאתה מנסה לדחוק את שתי ההוראות, ולא רק את אחת מהן, למיטת סדום של מקרה נקודתי ספציפי בלבד. בכך אתה "משאיר" כביכול את הרב סולובייצ'יק בלי שום עמדה עקרונית ביחס לרוב המקרים... אם כבר לתרץ, אפשר לומר כמו החצי הראשון שכתבת, שבמקומו של הרב ריסקין היה מדובר בעניין ספציפי לאור אופי הקהילה וכו', לעומת הדברים נוטים שמה שמביא בשמו הרב שכטר, שמבטאים את העמדה הכללית.<br /><br />אולי אתה עצמך התכוונת לכך, כי תחילה כתבת "בקהילות מסוימות" ושתי שורות אחר כך כתבת "בקהילות רבות".מישקהnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-48788771811148044362012-07-03T23:40:44.765+03:002012-07-03T23:40:44.765+03:00נראה לי שכדאי לציין מה שבתגובה לפרסום אחד מפרקי ספ...נראה לי שכדאי לציין מה שבתגובה לפרסום אחד מפרקי ספרו של הרב ריסקין במוסף שבת של מקור ראשון, הצהיר מאנדהו (כמדומני שמופקד על משרה כלשהי בהסתדרות הרבנים RCA או בדומה לכך) שלפי מיטב הכרתו, דבריו של הרב ריסקין על הפתיחות כלפי הנוצרים - שגם בעניינם הסתמך קצת הרב ריסקין על הרב סולובייצ'יק - אינם מיייצגים בשום אופן את מה שסוברים כמעט כל שאר תלמידיו של הרב סולובייצ'יק לגבי דעת רבם.<br /><br />אני כותב את הדברים מהזיכרון בלבד, מן הסתם ניתן למצוא אותם באתר של מוסף שבת.מישקהnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-81982146646205672612012-07-03T21:52:28.975+03:002012-07-03T21:52:28.975+03:00"אצל כמה מהרבנים שלנו החשש תמיד גובר. אין סוף..."אצל כמה מהרבנים שלנו החשש תמיד גובר. אין סוף לחששות. מה שנקרא היום: המדרון החלקלק...<br />יש דברים שפה ושם מבחינה הלכתית אולי יש, בבואה דבבואה, למה לחוש, אבל מי שיודע מה כתוב בשולחן ערוך, מי שיודע מה מוכנים לפסוק "כדי לעשות נחת רוח לנשים", אינו חושש. לדעתי, למשפט הזה היה צריך להיות יותר משקל, בדיונים, בוויכוחים. אין כוונתי להתיר את הכול חלילה, אבל להתבונן בעין יותר אוהדת, יותר רגישה...<br />יש כל מיני שיקולים. אבל מבחינת גודל החשש, קצת מפריזים בו...<br />האם כל זה מתקשר עם הרב ז"ל? איני חושב כך"<br />הרב ליכטנשטיין, מבקשי פניך, עמ' 173-175רונןnoreply@blogger.com