tag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post4061712363369987721..comments2024-01-23T11:44:07.598+02:00Comments on רב צעיר Rav Tzair: ביקורת ספרים: האיש על העדה, יחיאל פריש וידידיה הכהןRavTzairhttp://www.blogger.com/profile/14572067561982046375noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-81437880145404356792013-10-02T10:08:08.043+03:002013-10-02T10:08:08.043+03:00חנן, בדרך כלל זה להיפך, שכתוב בהודעה על אלרגנים שה...חנן, בדרך כלל זה להיפך, שכתוב בהודעה על אלרגנים שהמוצר עשוי להכיל שרידי חלב, ולצד זה אפשר למצוא הרבה פעמים אחרונות שזה לאלרגנים בלבד אבל מבחינה הלכתית המוצר פרווה לגמרי.מישקהnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-54601366564478040492013-10-02T09:17:55.179+03:002013-10-02T09:17:55.179+03:00בעניין הצמחונים אני בעד המשך איסור קטניות מהטעם המ...בעניין הצמחונים אני בעד המשך איסור קטניות מהטעם המופיע בספר המנוחה של רבנו מנוח, השמחה.<br />קטניות נהוג לאכול בבית האבל ובלידה מאותו טעם, של קמאיות. נכון ש"קליות ואגוזים" נזכרים אצל הילדים, אלא שטבעוני יעיד שזה משמח כשהבחירה היא פרי יקר ומלא שומן (וחלבון!) או חומוס<br /><br />הרה"ג מרדדכי אליהו זצ"ל טען לאסור חומוס בבישולי עכו"ם משום שהיום זה עולה על שולחנם של מלכים. לא יודע כמה מסכימים על כך, אשכנזים בפרט, והרי בהם עוסקים, לא ישימו את זה ככה. הייתי פעם באולם יוקרתי עם עלי גפן וכו' בלי מאכלים מזרח-תיכוניים מקטניות.<br /><br />מה שכן - על שקיות האגוזים כתוב לאוכלי קטניות וזה בושה וחרפה, לא לדבר על שמן קטניות, שגם איזה מין תלמידי הראי"ה מצטטים אותו על ארץ ישראל וכו' בלבד, כאן החשש הוא מה? שזה נגע? פנטיות מטופשת.<br /><br />וזה בלי לדבר על אזהרות האלרגנים והעובדה שלא יושבים באותו חדר, יש מוצר שראיתי "לאוכלי א. חלב נכרי" בלי שום רכיב חלבי, כטבעוני זה מדליק נורה, במפעל אמרו כמובן שאין כלום, אלא אולי פס ייצור זהה. אז "כשר א. חלב נכרי", זה הגיוני הלכתית? "בחזקת חלבי". איך החומרה של א. חלב יכולה להגיע לזה? באזהרות אלרגנים לא כתוב, איפה "חמירא סכנתא מאיסורא"? אדם שסכנה לחייו לאכול חלב יכול, ואילו אדם החושש לאבקת חלב נכרי - זה טמטום גמור<br /><br />תודה ושמח לשמוע. נשמע מרתק. נכנס ל"רשימה".. תודה רבה!חנן א' קסנרhttps://www.blogger.com/profile/06817264268536334008noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-18097880180871305022013-10-02T02:53:08.104+03:002013-10-02T02:53:08.104+03:00הזכרת לי קטע מראיון עם הרב פרופ'. דניאל שפרבר ...הזכרת לי קטע מראיון עם הרב פרופ'. דניאל שפרבר (מקור ראשון, מוסף שבת, 'בין הינדואיזם לקטניות'. המראיין הוא עידו פכטר):<br /><br />"אנו שרויים היום בשמרנות שהיא לדעתי מסוכנת", הוא פוסק. "והשמרנות הזו מרחיקה אנשים מההלכה ומאהבת התורה. אחת הבעיות הגדולות כיום היא ההגמוניה החרדית בתחום ההלכה. אנו מתגמדים כלפי הפוסקים שלהם. אבל יש לנו גדולים גם כן".<br /><br />מה מאפיין פוסק ציוני דתי?<br /><br />"קודם כול שהוא קשוב לצרכים של הציבור שלו, מוכן לחפש תשובות ופתרונות לבעיות שעולות. לא תמיד הוא ימצא אותם, אבל עליו לעמול לשם כך, כמו שכתוב ביחס לעגונות בספרות הפסיקה כי על הפוסק ל'משכוני נפשיה' (=למשכן עצמו) כדי למצוא פתרון לבעיות כואבות, בעיות שפוגעות ביחיד ובציבור. הוא צריך כמובן להיות תלמיד חכם לשם כך ולהכיר את המקורות. ודברים שמעיקרם הם מותרים ולא אסרו אותם במשך הדורות, אסור לאסור".<br /><br />כמו מה?<br /><br />"קטניות. זהו איסור משונה ביותר. האיסור מתגלה בשלהי המאה ה־13 במקומות מסוימים, ולגבי קטניות מסוימות מאוד. משם זה מתגלגל וכובש עולמות. אסרו אפילו פולי סויה שהתגלו רק מאוחר יותר ושפוסקי אשכנז כלל לא ידעו עליהם. לאסור את הדברים הללו זה מעשה פסול מבחינה הלכתית.<br /><br />"בשלב זה אני לא מעוניין להתיר את כל הקטניות, למרות שלדעתי מעולם לא הייתה גזרה בעניין. טוב מאוד היה אם היו מתירים לציבור מוצרים כמו טופו ושמן כותנה. בספרי 'מנהגי ישראל' כתבתי שברומניה רצו לאסור תפוחי אדמה בפסח, מפני שמכינים מהם קמח, וסבי ז"ל עמד בפרץ ולא אסרו. תאר לעצמך – אני צמחוני, לא יכול לאכול תפוחי אדמה בפסח ולא בשר ולא דגים, מה נותר לי?<br />אלחנןnoreply@blogger.com