tag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post2056085245636982632..comments2024-01-23T11:44:07.598+02:00Comments on רב צעיר Rav Tzair: עוד הערות על "לנבוכי הדור", מאת: ר' איתם הנקיןRavTzairhttp://www.blogger.com/profile/14572067561982046375noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-1689308578130466214.post-47503972705755126652012-03-05T11:52:45.923+02:002012-03-05T11:52:45.923+02:00שם השולח: נעם תאריך: 04/06/10, 06:59:02
את "ר...שם השולח: נעם תאריך: 04/06/10, 06:59:02<br />את "ריש מילין" ואת עין איה על ברכות א' כתב הרב בחו"ל ג"כ, ולא רק את "מוסר אביך".<br />ולעניין הכתוב:<br />בניגוד לכתבים אחרים, כתבי "לנבוכי הדור" נכתבו מלכתחילה כספר בנוי וסדור, כפי שנכתב (פחות או יותר) ספר "מוסר אביך". העובדה היא, שספר "מוסר אביך" (אחד הספרים החביבים עלי) יצא לאור, בעוד "לנבוכי הדור" - לא. אם לרב היה רצון להוציאו לאור, היה מוציא, כפי שהוציא את "עקבי הצאן". מסתבר, שהרב אכן לא רצה שיצא.<br /><br />כשלעצמי, אני מאמין שכאשר ספר יוצא לאור, אין זה במקרה, והכל בהשגחת שמיים. אם הגיע זמנו לצאת, אשרינו שזכינו. רק נקווה שאנשים יפיקו ממנו תועלת ויראת שמיים, ולא שטויות והזיות כפי שכבר הצליחו לעשות (בעיניין חלוקה על הבבלי או שינוי התורה ע"י האומה). תנו לרבנים להחליט, תנו לרבנים ללמד!<br /><br />שם השולח: איתם הנקין. תאריך: 04/06/10, 07:43:05<br />טעות בידך: ריש מילין נכתב (ונדפס) באנגליה. עיין בעיקר באיגרת תשצ"ו (אלא אם הייתה כוונתך ב"חו"ל" גם כלפי לונדון, שהיא אכן בחו"ל כמובן, אבל אין לה שייכות ל"תקופת חו"ל") ואת עין איה (רובו, לא רק ברכות א') אכן הראי"ה כתב בחו"ל, והרי אני בעצמי הזכרתי גם אותו וגם את מדבר שור, הן כאן והן ברשימה הקודמת.<br />אולי אפוא לא קראת היטב, אך שמא לא כתבתי היטב, ועל כן אשנה דבר: לא כתבתי שמוסר אביך הוא החיבור היחיד שכתב הראי"ה בחו"ל (אדרבא להפך), אלא שזהו החיבור היחיד מתקופת חו"ל שהרצי"ה פרסם. אביו הראי"ה הוציא את מוסר אביך בדיוק כמו שהוא הוציא את 'לנבוכי הדור' - כלומר, הוא לא הוציא (אלא רק הרצי"ה הוציאו, בתש"ז כאמור). <br />אז מעתה נאמר גם ש"מוסר אביך נגנז", ושהראי"ה לא רצה שיצא, שהרי לא הוציאו כמו שהוציא את 'עקבי הצאן'? ומה עם 'עין אי"ה', שאפילו הרצי"ה לא הוציאו אלא רק תלמידיו לאחר פטירתו, האם גם אותו החליט הראי"ה ואחריו בנו הרצי"ה "לגנוז"?<br />מכאן ממשיכים דברי שברשימה הנוכחית, מס' 2, 5.<br /><br />שם השולח: נעם תאריך: 04/06/10, 08:35:49<br />"תקופת חו"ל" מציינת אולי את הגיל, אך אצל הרב - גם על פי עדותו על עצמו - יש הבדל ניכר בין כתיבתו בחו"ל לכתיבתו בארץ, בכל זמן. כך גם כתב הרב חרל"פ לרב זצ"ל על הספר "ריש מילין", שנדמה כאילו נכתב בארץ הקודש (כדי לתאר את קדושת וגדולת הספר).<br />ההסבר לדבריי הוא אחר: הספרים שהוציא הרצי"ה הם ספרים שערך מתוך פסקאות מפורדות. ספרים שניתן היה בנקל להוציאם לאור - "מוסר אביך", למשל, או "אדר היקר" - יצאו לאור. היות ו"לנבוכי הדור" הוא ספר מסודר ולכאורה מוכן להדפסה, ובכל זאת נשאר גנוז בין שאר הכתבים, אולי מוכיח שהרב לא רצה להוציאו לאור. וכאמור, לרב הייתה היכולת להוציא לאור, כפי שהוציא את "אדר היקר" ו"עקבי הצאן". וכן הרצי"ה, שיכול היה להדפיסו לאחר עריכה קלה בלבד, אם בכלל.<br />מקווה שהייתי ברור.<br />שבת שלום!Anonymousnoreply@blogger.com